Kysymys:

Kerropa,miksi useimmat autonvalmistajat mitoittavat jarrukengän ja rummun siten, että rumpua on lähes mahdoton saada irti, jarrulaitteita viottamatta, jos rumpu on kulunut eli siihen on tullut nk. "olake"

Tapio Ketonen:

Kyllähän sen saa irti, jos vain saa koukatuksi jarrukenkien automaattisäädön jotakin kautta vapaaksi. Joissakin merkeissä se onnistuu, joissakin on hankalampaa. Mutta turhan harvoin tätä opastetaan edes korjausohjekirjoissa. Ensi kertaa jarrua avaavan on aivan mahdoton tietää, mihin ja miten pitäisi jollain puikolla tai rautalangalla pitäisi ronkkaista.

Liekö sitten tuossakin takana ajatus siitä, että saataisiin osia paremmin kaupaksi? Tai sitten se, että merkkikorjaamossa tarvittavat kikat kyllä osataan - tai ainakin pitäisi osata.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.