Kysymys:

Tilanne; Vuoden vanhan auton mittaristossa syttyy ns. moottoriviasta kertova valo. Muistaakseni ilmoittaa, että emmensiopuolella on vikaa. Olen autolla Saksassa, kotimaahan matkaa pitkälle toistatuhatta kilometriä. Ohjekirja sanoo yksi selitteisesti, että auto on vietävä samantein huoltoon, onhan takuu voimassa. Kun vien sitten auton Saksassa merkkiliikeenhuoltoon, kuka maksaa viulut? Ja miten asiassa pitäisi ylipäänsä toimia?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa homman pitäisi toimia siten, että takuu on takuu, ja auto laitetaan merkkihuollossa kuntoon maasta riippumatta. Mutta mikäli korjaamo alkaa niuhottaa, niin eipä siinä auta kuin latoa eurot tiskiin. Kuitit pitää kuitenkin vaatia, ja niiden kanssa voi sitten kääntyä kotimaassa merkkiliikkeen puoleen. Merkkiliike sitten palauttaa maksetut kulut, kunhan se on ensiksi saanut omat rahansa tehtaalta.

En tiedä, toimiiko Veho vielä tällä käyttäjän kannalta hankalalla tavalla siinä tapauksessa, jos joku vie ulkomailta ostetun Mersun Suomessa takuukorjauksiin. Muutama vuosi sitten he ilmoittivat, että tämä on käytäntö.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.