Kysymys:

Kerropa,suuri tietäjä Ketonen..
Tuulilasissa on moneen moneen otteeseen haukuttu BMW:n M40 moottoria, eikä syyttä sen jakohihnan kestävyyden, tai pikemminkin kestämättömyyden, takia. Nämä "riivatut" koneethan ovat rivi nelosia. Entä kuusi sylinteriset mallit? Olen kuullut kahdenlaista juttua, ja lukenut lehdestänne rivien välistä, että 6- sylinterisissä olisi ketju joka kestää pitkään. Toisaalta minua on peloteltu,että 6-sylinterisissä olisi hihna.
Ja kun Sinun tietämystäsi lähdin kiusaamaan heitän lisää löylyä kiukaalle, tai pikemminkin Ketoselle.
Mitä eroa on 320i ja 520i moottoreilla? Ovatko samoja, vai onko eriäväisyyksiä paljonkin; ja onko 2000cc:n peruskone (alakerta) sama kuin 2500 cc?

Kiitos, ja kumarrus.

Tapio Ketonen:

Bemari on muutellut koneidensa rakennetta vuosien saatossa. Jossakin vaiheessa myös kuutoskoneiden jakopäässä oli hammashihna, mutta nyt kaikissa nokka-akseleita pyörittää ketju.

Kuutoskoneessa jakopää pääsee vähän helpommalla, koska nostettavia nokkia on kierroksella enemmän ja niiden välinen kulma pienempi. Näin myös jakopäätä rasittavat värähtelyt jäävät vähäisemmiksi.

BMW 320i:n ja 520i:n moottorit ovat samat saman sukupolven autoissa. Alakerta lienee muuten sama, mutta ainakin kampiakseli on isommassa koneessa mutkallisempi, iskun pituus on suurempi. En voi tarkistaa asiaa näin viikonloppuna, kotiarkistoni ovat puutteelliset.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.