Kysymys:

Kun tuo uusi Ford Thunderbird on nyt esitelty, niin alkoi kiinnostamaan nuo 90-luvun alun Thunderbirdit. Elikkä olen kuullut, että niissä olisi jonkin verran laatikkomurheita, olisikohan teillä jotain tietoa aiheesta? Eikö tuo ole kuitenkin takaveto, kuten edeltäjänsäkin? Mikä ihme niihin jenkkien laatikkoihin tuli 90-luvulla, kun ennen ne kestivät kummasti, vai tuliko mikään eli onko vain kuulopuhetta? Lopuksi kiinnoistaisi vielä tietää eri konevaihtoehdot tuolloin.
Kiitos jo etukäteen vaivannäöstänne.

Tapio Ketonen:

T-bird on aika harvinainen lintu, noita 87-96 vuosien autoja oli vuosi sitten rekisterissä 221 kappaletta. Niinpä ei ole ihme, ettei mahdollisista laatikko- ym. murheista ole tihkunut tännepäin tietoja.

Se legendaarinen kestävyys lienee tietenkin kärsinyt uudemman aikakauden keventelypyrkimyksistä, mikäli tällaisia vaivoja on esiintynyt. Olisikohan myös ollut niin, että autot joutuivat tavallista näyttämishaluisemmille käyttäjille.

Thunderbird tuli markkinoille syksyllä 1988 3,8-litraisella V6-moottorilla, jonka sai vapaasti henkivänä tai Roots-ahtimella ahdettuna, tehot 142 ja 213 hv. Vuodesta 1991 auton sai myös oikealla eli 4942-kuutioisella V8-moottorilla, jonka teho oli "vain" 203 hv mutta vääntö sitä aitoa alkuperäistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.