Kysymys:

Kerropa, mikä voisi vaivata autoani. Auto on BMW 730i -89 ja varustettu manuaalilaatikolla. Kilometrejä on kertynyt 220tkm ja kaikin puolin auto on loistavassa kunnossa. Vaivana on tärinä/tutina joka alkaa nopeuden ollessa noin 80 km/h ja nopeuden vielä tästä noustessa se aavistuksen lievenee. Tärinä ei niinkään vaikuta ohjauspyörään vaan koko auton koriin. Talvirenkailla (205/65/15) ilmiö tulee lievemmin esille kuin kesärenkailla (235/45/17), jotka eivät tietysti anna niin paljon anteeksi verrattuna talvirenkaisiin. Korjaamolla on tarkastettu kardaani ja mahdolliset väljyydet. Vaihdelaatikossa ei korjaamolla ole todettu mitään vikaa ja kytkimenkin olen juuri vaihdattanut uuteen. Ohjauksen apusimpukassa on ihan vähän väljää, mutta kuulemma ihan sallituissa rajoissa. Tulevana kesänä olisi tarkoitus uusia vielä jouset/iskunvaimentimet sekä vielä kerran käydä läpi ne lukuisat taka-akseliston kumit. Voisikohan teiltä löytyä jotain apua autoni vian löytymiseen, koska omat neuvot alkavat olla vähissä...Kiitos paljon!

Tapio Ketonen:

Jaa-a, haastava tehtävä tällainen kaukoparannus!

Jos pyörät ovat tasapainossa ja vanteet suorat, niin sitten menee jo vähän hankalammaksi. Kannattaisi ehkä vivuta auton takapää tukevasti pukeille ja siten, että sitä kannatettaisiin tukivarsista, jotta vetoakselit olisivat liki normaaliasennossa. Sitten vain kone käyntiin ja pyörät pyörimään. Jos vapina tulee voimansiirrosta, noin paikallaan pyöritettäessä sen lähde olisi ehkä helpompi löytää.

Takana on muistaakseni kaksin vakionopeusnivelin varustetut vetoakselit. Jos nivelissä on vikaa, sekin voi aiheuttaa värinää. Tähän liittyy eräs vanhasta Saabista mieleen muistunut vikamahdollisuus. Jos nivelet ovat kovin kuluneet, eli kuulille on kulunut liukupintoihin kuopat, voi käydä niin, että tämä aiheuttaa tärinää. Saabissa tästä syystä ilmennyt tärinä poistettiin vaihtamalla nivelkupit vasemmalta ja oikealta keskenään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.