Kysymys:

Eräässä lukemassani artikkelissa oli juttua F1 autojen luistonestojärjestelmistä. Artikkelissa mainittiin että parhaimman pidon saavuttamiseksi pyörien annetaan luistaa jonkin verran (olisiko ollut 8%). Pitääkös tämä tosiaan paikkaansa? Silloinhan jarrutuksissakin osittainen lukkiutuminen olisi eduksi. Tämä ei oikein käy yhteen fysiikan tunnilla oppimani asioiden kanssa.

Tapio Ketonen:

Pitää todellakin paikkansa. Pieni luisto antaa käytännössä parhaan pidon. Näinhän asia on myös jarrutuksessa, ja siihen ABS-jarrujen toimintakin perustuu. Kun alussa ABS-jarruille sallittiin liian pieni luisto, jarrutusmatkat pitenivät, toki siihen vaikutti myös ensimmäisten järjestelmien pieni säätötaajuus.

Talvikelillä ja nastarenkailla tilanne poikkeaa vielä enemmän siitä teoriasta. Nastoilla pitää luistoa olla vieläkin enemmän, jotta paras pito saavutettaisiin.

Asiasta on olemassa oikein hienoja käyriäkin, jotka osoittavat jarruvoiman aluksi nousevan luiston myötä, mutta eipä satu nyt käsiin. Toki sitten, kun luisto nousee liian suureksi, jarruttava voima romahtaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.