Kysymys:

Mikä on totuus Torsenista?
TM:n nelivetovertailun yhteydessä väitettiin ettei quattro pysty siirtämään voimaa taakse mikäli etuakseli on liukkaalla ja taka-akseli pitävällä pinnalla. Käytössä moista ongelmaa ei kuitenkaa ole havaittu edes vanhemmissa EDS:ttömissä Torsen-quattroissa ja Audi pärjäsi ko. vertailussakin todella hyvin niin luistonestot päällä kuin ilmankin.
Entä kytkeytyykö elektroninen tasauspyörästönlukko myös pois ESP:n mukana? Sehän vaikuttaa myös nelivedon etenemismahdollisuuksiin.

Tapio Ketonen:

Totuus on, että kyllä Torsen pystyy tuossa tilanteessa siirtämään voimaa pitäville pyörille kunnossa ollessaan. Sitä vartenhan se on autoon laitettu. Jos kyseessä olisi tavallinen "liukas" tasauspyörästö, tilanne olisi toinen.

Elektroninen tasauspyörästön lukko toimii Audissakin siten, että sutivia pyöriä jarrutetaan. Se ei suinkaan kytkeydy ESP:n mukana pois. Vetoluistonesto tai sutimisenesto ASR toimii vähän samaan tapaan kuin tuo EDS, mutta siihen on liitetty myös moottorin tehon säätely. Jos pyörät lyövät tyhjää, moottorin tehoa leikataan. Huonoissa olosuhteissa ASR haittaa menoa, mutta EDS sallii pyörien lyödä tyhjää, kunhan vain sutivat samaan tahtiin kummallakin puolella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.