Kysymys:

Bluebird 2.0 LX -87 on autoni. Ongelmana on auton kylmäkäynnistys. Kone hörähtää ja käy alle 5 sekuntia ja sammuu saman tien. Toisella tai kolmannella kerralla vehje jo pysyy käynnissä. Kesällä ja lämmityksestä käynnistäessä ei ongelmia ole. Rikastimen läppää ohjaava "sähköjousi" on uusittu, kun se jumiutui kokonaan päälle ja toimiikin nyt oikein, kun vehkeen saa vaan käyntiin. Polttoaineen tasokin on kohdallaan kun tirkistelee siitä kaasuttimen ikkunasta sisälle. Mitähän kaasuttimelle voisi vielä tehdä?

Tapio Ketonen:

Se "sähköjousi" eli automaattirikastin kaipaisi säätöä. Se on nyt ilmeisesti liian löysällä. Toinen vaihtoehto on järjestelmä, joka avaa rikastinläppää moottorin käynnistyttyä. Kaasuttimen rungon ulkopuolella on alipainekalvo, joka vetää rikastinläppää raolleen, jos imusarjan alipaine nousee liian suureksi. Jos tämä tapahtuu liian helposti, moottori ei saakaan riittävän rikasta seosta. Moottorin ollessa kylmä bensiini tiivistyy imukanavan seinämiin eikä sylinteriin mene riittävästi kaasuuntunutta bensiiniä sisältävää ilman ja bensan seosta, joten kone sammuu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.