Kysymys:

Kerropa kuule Ketonen asiasta kiinnostuneelle vähän bypass venttiilin ja hukkaportin sijoituksesta, toiminnasta ja merkityksestä? Ja onko ilmamäärä mittarilla mikä merkitys turbokoneessa?

Tapio Ketonen:

Turboahtimissa hukkaporttia käytetään säätelemään ahtopainetta. Sääteleminen on tarpeen, jotta ahdin saadaan toimimaan myös alemmilla kierroksilla. Jos ahdin mitoitetaan siten, että sitä ei tarvitse säädellä, se ei anna riittävästi ahtopainetta alakierroksilla.

Yleisimmin hukkaportti toimii siten, että ahtimen kuuman puolen siipipyörälle menevästä kanavasta avataan mekaanisen läpän avulla ohituskanava pakokaasuille, josta ne pääsevät virtaamaan ahtimen ohi pakoputkeen. Tämän läpän toimintaa ohjataan ahtimen painepuolelle liitetyllä kalvosylinterillä. Kun ahtopaine nousee riittävän suureksi, kalvosylinteri puristaa kokoon läppää kiinni vääntävän jousen ja läppä avautuu.

Harvinainen ja mielestäni alkeellinen tapa on ns. pop-up-venttiilin käyttö. Se on ahtoilmakanavassa oleva jousikuormitettu läppä, joka päästää liiat ilmat harakoille. Tätä ei muistaakseni henkilöautoissa ole käytetty lainkaan ainakaan tehdasasenteisena.

Ahtimen toimintaa voidaan ja nykyisin hyvin usein myös ohjataan elektroniikan avulla, jolloin ahtopainetta voidaan säätää myös esimerkiksi nakutustunnistimen tai vaikkapa lämpötilatunnistimien antamien tietojen avulla.

Nykyisin on yleistynyt myös muuttuvageometristen ahtimien käyttö. Ohivirtauskanavan asemesta ahtimen pyörimistä säädellään muuttamalla pakokaasuja ahtimen turbiinipyörälle ohjaavien siivekkeiden asentoa.

Ilmamäärämittari on välttämätön varuste,jos polttoneste toimitetaan moottoriin suihkutusjärjestelmällä. Ilman ja polttonesteen määrän pitää aina olla suhteessa toisiinsa, ja katalysaattoriautoissa tämä on äärimmäisen tarkkaa.

Ahtimen käyttö on mahdollista myös kaasuttimen kanssa, tällöin joko kaasutin on sijoitettava ahtimen sisäänmenoon tai sitten kaasutin on varusteltava sopivaksi painepuolelle. Tällöin mm. bensiiniputkeen pitää asentaa paineensäädin. Bensanpaineen pitää aina olla reilusti suurempi kuin ahtopaineen, muuten bensan tulo alkaa vähetä. Tämä taas vie seoksen liian laihalle, ja siitä seuraa helposti reikä mäntään tai muu moottorivaurio.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.