Kysymys:

Kerropa Ketonen, mikä ruiskutusjärjestelmällä ja Turbolla varustetussa moottorissa saattaa aiheuttaa tyhjäkäynnin "seilailua"? Itselläni 1.8GTi Nissan 200SX jossa tämä ongelma. Talvisin moottorin käynnistymisnen tuntuu todella vaikealta. Tuntuu kuin "ryyppy" ei toimisi laisinkaan. Eli käynnistettäessä tyhjäkäynti saattaa olla lähes "normaali" n.900rp/m kun taas seuraavissa liikennevaloissa voi kierrokset nousta (kone jo lämmin) jopa 1800rp/m. Pelkään moottorin rikkoutumista joten olen vähentänyt ajamista, koska kyseisen auton tekiniikka ei ole kovin "halpaa". En tahtoisi rikottaa moottoria. Pikainen apu olisi todella tarpeen. Turbo, hukkaportti ja bensapumppu korjattu. Mitä kannattaa yrittää seuraavaksi. Mikä on "nokka-akselientunnistimen" tehtävä moottorissa? Kiitos sinulle jo etukäteen...

Tapio Ketonen:

Nyt tulee sitten aivan silkkaa arvailua. Vaivahan on tietenkin peräisin moottorin ohjausjärjestelmästä, ja se ei ilmeisesti saa oikeaa tietoa olosuhteista. Vika voi olla jossakin anturissa, jonka pitäisi toimittaa tietoa suihkutusjärjestelmää ohjaavalle tietokoneelle.

Niin arvokkaalta kuin asia ehkä kuulostaakin, viisainta on kääntyä merkkihuollon puoleen. Näiden nykyautojen hienouksista ei saa oikeastaan mitään selville ilman sopivia testereitä.

Nokka-akselin yhteydessä olevat tunnistimet tarkkailevat niiden asentoa ja välittävät tietoa ohjauselektroniikalle. Jos tieto ei ole muuten tarpeen niin ainakin sen perusteella ohjasuelektroniikka pystyy päättelemään, mikä tahti missäkin sylinterissä on meneillään. Normaalisti sytytystä ohjataan vain kampiakselin asennon perusteella, mutta se on nelitahtimoottorin työkierron aikana kaksi kertaa samassa asennossa. Nokka-akseli pyörii puolella nopeudella, joten sen perusteella saadaan selville tarkka vaihe.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.