Kysymys:

1.
Mikä lääkkeksi jäätyviiin takajarruihin? Auto on Peugeot 306 4d -99, jossa levyjarrut takana. Näyttäisi, että ongelma on sekä satulan liukutapeissa että itse paloissa, jotka jäätyvät levyyn.

2.
Olenko ymmärtänyt korinvaihtoprosentit oikein, kun oletan, että esim. ruostuneen oven vaihtaminen virheettömään, samanlaiseen oveen muuttaa prosentteja? Jos näin on, huonokuntoiten ti johtaa usein uuden autoveron maksuun, vai kuinka?

Tapio Ketonen:

Lääkkeitä on aika vaikea löytää, sillä perusvika on rakenteessa. Ensinnäkin takapyörien levyjarrut ovat ongelma sinänsä, rakenteesta ei Suomen oloissa ole muuta kuin haittaa. Kura ja hiekka kuluttavat jarruja epätavallisen nopeasti. Jos lisäksi rakenne on sellainen, että jarruihin kerääntyy kosteutta, jäätymisen estäminen on likimain mahdotonta.

Periaatteessa jäätymistä saattaisi vähentää sellainenkin keino, että ennen pysäköintiä autolla ajettaisiin parisataa metriä käsijarru päälle vedettynä - ei tietenkään lukkoon saakka. Tällöin levyt ja palat kuumenisivat ja vesi saattaisi haihtua. Kaikkien sääntöjen vastaisesti myös pysäköinnin voisi tehdä siten, että käsijarrua ei vedetäkään päälle, auto pysyy aika hyvin paikoillaan myös pelkän peruutusvaihteen varassa, kunhan ei olla mäessä.

Olet ymmärtänyt idioottimaiset korinvaihtoprosentit täysin oikein. Homman idioottimaisuus piilee siinä, että noita prosentteja kytätään vain silloin, jos joku sattuu ne huomaamaan. Mitään pitävää valvontamenetelmää ei ole, valvonta ja mahdollisen autoveron maksuunpano perustuvat sattumaan tai pahansuopien naapureiden ilmiantoihin.

Myönteisenä piirteenä voidaan sentään onneksi todeta, että tuollaisista syistä langetetaan äärimmäisen harvoin autoveroa maksettavaksi. Valtion verotuloihin ei vaikuttaisi yhtään mitään, vaikka moinen prosenttikyttäily lopetettaisiin aivan kokonaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.