Kysymys:

Kerropa, missä vika vai eikö missään. Ostin Saab 900 vm. 1982 automaattivaihteisena (3 vaihteinen), ajettu 200tkm. Vaihteet vaihtuvat erään asentajan mielstä oikein. Mutta nopeudella 80 km/h kierrokset ovat n. 2900rpm ja jo 120 km/h 4000rpm. 90-100km/h nopeus tuntuu vievä moottorin jo niin kireälle/kierrokset korkealle, että tekee vähän pahaa.
Vaihteistoöljyt on vaihdettu ja suodattimet puhdistettu. Maalta on pitkä matka Saab-huoltoon, joten olen puhelimitse kysynyt useammastakin paikasta. Saab-huollon mukaan jotain vikaa olisi, ehkä vaihteet luistavat ja pitäisi säätää, mutta sieltä ohjeistettu "totaalisen luiston testi" meni hyvin (siis jarru ja kaasu pohjassa kierrokset pysyvät välillä 2000-2500rpm). Pari asentajaa ehdottivat kaasuvaijerin kiristystä 1-2mm, kolmas tätä ohjetta ihmetteli ja mietti momentinmuuntajan vikaa. Tulee vain kovin kalliiksi, jos vanhan auton automaattilaatikkoa aletaan kovasti rassaamaan.
Osaatko näillä tiedoilla pohtia asiaa, vikaa vai ei ja jos, niin missä?

Tapio Ketonen:

Vähän olisin sitä mieltä, että vikaa ei ole missään. Saabille ilmoitettiin Automobil Revuen v. 1982 luettelossa vetopyörästön ja kytkimeltä eli momentinmuuntimelta vaihteistoon vievän ketjuvälityksen yhteisesti aikaansaamaksi vetopyörästövälitykseksi 3,789:1. Automaatin kolmosvaihde on suora eli 1:1. Rengaskoolla 165 R 15 vierintäkehän pituus on 1952 mm. Niinpä teoreettiseksi nopeudeksi D-vaihteella ja 1000 r/min käyntinopeudella tulee 30,9 km/h. Tällä perusteella 120 km/h todellisessa nopeudessa kone kiertää 3900 r/min eli käytännössä juuri tuon 4000 kierrosta.

Eipä noista korkeista kierroksista ole muuta haittaa kuin korkeanpuoleinen kulutus. Tuon ajan automaatit olivat vielä paljon janoisempia kuin nykyiset, joten ei auto taida kaivata muuta kuin ajoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.