Kysymys:

Kerropa, mistä johtuu helkkarin moinen jälkikäynti moottorissa. Kyse -90 luvun Nissanista, huolto sanoo ilmiön johtuvan siitä, että moottori on alunperin suunitelu niin, että siinä kytettäisiin yli 95 oktaanista menovettä. Nyt kun säädöt on tehty 95 laadulle moottori pärisee aina silloin tällöin sammuttamisen jälkeen. Joskus käynti on kiusallisen pitkää, aiheuttaa jopa vaara tilanteita, koska auto nyökkää aina hieman eteen päin mikäli esim. käsijarru ei ole päällä. Huollon selitys on minusta hiukan ontuva.

Tapio Ketonen:

Hieman ihmettelen. Mielestäni 90-luvun Nissaneissa on jo katalysaattori ja polttonesteeen suihkutus. Ja suihkutuspelihän ei käy jälkikäyntiä, koska bensan tulo loppuu kun virta katkeaa. Tarkempi mallitieto olisi ollut paikallaan.

Niinpä tulee mieleen, että puhut 80-luvun autosta. Niissä oli vielä kaasuttimet, ja siellähän tuo ilmiö toimii juuri kuvatulla tavalla. Se ensimmäinen etuvetoinen Sunny vaati korkeampioktaanista bensaa, eli nykyisin niillä pitäisi ajaa 98-oktaanisella.

Moottorin karstaisuus on tärkeimpiä syitä jälkikäyntiin. Karstan poistoon on useita kikkoja, joita en kuitenkaan halua tässä kertoa, korjaamot ja ammattilaiset kyllä tuntevat ne. Ennen ilmiöstä eroon pääsemistä kannattaa tietenkin toimia niin, että sammuttaa auton vaihde päällä kytkin pohjassa ja samalla painaa jarrua. Jos kone jatkaa pärinää, ei muuta kuin kytkin ylös, kyllä se siitä sammahtaa.

Kannattaisi myös ehkä ajaa joskus säiliö miltei tyhjäksi ja tankata 98-oktaanista, josko tuosta olisi apua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.