Kysymys:

Hei,

Useita autokeskusteluryhmiä ja paljon muita autoalan ”kahvipöytäkeskusteluita” seuranneena ei ole voinut välttyä törmäämästä VW-autojen laatuun, tai jopa sen laskemiseen. Asiaa voisi kärjistettynä kutsua jopa laatuongelmaksi. Itselleni on osoittautunut tai osoittautumassa ongelmaksi juuri nämä surullisen kuuluisat VW-autojen alatukivarret, jotka autostani (VW Bora Tdi -99) ovat alkaneet pitää 80tkm:n jälkeen häiritsevää kolinaa pienimmissäkin tien epätasaisuuksissa. Kuitenkin ensimmäisen kerran jo 60 tkm:n huollossa pyysin huoltoa tutkimaan jo jonkin aikaa esiintynyttä etupään kolinan aiheuttajaa ajettaessa autolla teräviin kuoppiin/kivetyksiin, mutta eihän sieltä huollon mukaan mitään löytynyt. Oliko asia sitten jäänyt kokonaan tarkistamatta, vai yrittääkö huolto-organisaatio epätoivoisesti peitellä asiaa ja näin ollen pakoilla vastuuta laajemmasta takuukorjausrumbasta ja negatiivisesta julkisuudesta, sekä maksattaa siinä sivussa asiakkaalla valmistajan selvät suunnittelu-/valmistusvirheet. Ainakaan asia ei parane peittelemällä ja kiertelemällä asioita, pikemminkin päinvastoin. Jossain vaiheessa asiakkaat kuitenkin äänestävät jaloillaan ja kerran menetetyn asiakkaan takaisinsaaminen onkin jo sitten paljon vaikeampaa.

Haluaisin kuitenkin asialle hieman vahvistusta, sekä muiden VW-autoilijoiden kokemuksia huolto-organisaation takuukorjausmenettelyistä tässä alatukivarsi asiassa, ennen kuin menen vaatimaan huollolta asiaan lopullista selitystä, koska en aio suostua huollon selitykseen, että ”se kuuluu normaalin kulumisen piiriin”. Yksinkertaisesti autosta ei voi, eikä saa mennä alatukivarret aina 60tkm:n välein

Tapio Ketonen:

Volkswagenien laatu ei saamamme palautteen perusteella arvioituna todellakaan vastaa sitä mielikuvaa, mikä merkille on onnistuttu luomaan. Nuo tukivarsiongelmat näyttävät vaivaavan Volkkareita ja Audeja läpi koko malliston, ainakin Passatit, Audi A4:t ja Audi A6:t kärsivät niistä.

Huolto-organisaatio valitettavasti näyttää joutuvan keskittymään etupäässä vastuun välttelemiseen. Ongelmien olemassaolo kiistetään, ja niitä esiin tuovien väitetään valehtelevan.

Tyypillinen esimerkki tästä oli se, kun kerroimme, että Volkswagen Transporter TDI:n vesipumppujen laakerointi on alimitoitettu, ja tästä syystä organisaatio vaihtaa ennen aikojaan väljistyneet pumput takuuna uusiin. Koska uudessa pumpussa on suurempi hammashihnapyörä, samalla autoihin vaihdetaan vesipumppua käyttävä jakopään hammashihna kiristimineen. Kun lukijat tämän tiedon saatuaan ottivat yhteyttä maahantuojan eli VV-Auton huolto-osastoon, sieltä kylmän rauhallisesti väitettiin, että asiassa ei ole mitään perää.

On uskomatonta, että tällaisesta ongelmasta yritetään selvitä valehtelemalla. Tietomme rakenneongelmista näet olivat peräisin, kuinka ollakaan, VV-Auton huolto-osastolta. Alunperin tieto tuli meille merkkikorjaamolta, ja todisteena asiasta meillä ovat vieläkin tallessa tällaiseen autoon tehdyn korjaustoimenpiteen laskut ja vaihdetut osat.

Alatukivarsien osalta on kuulunut sellaista, että osien vaihtoon on suhtauduttu perin nihkeästi. Riittävän sitkeästi kinuamalla jotkut ovat onnistuneet saamaan niitä vaihdetuksi, mutta kovin helposti huollosta saa vastauksen "ei mene takuuseen".

Ongelma on tietenkin lähtöisin Saksasta. Saksalainen ei koskaan vapaaehtoisesti myönnä valmistamassaan tuotteessa olevan mitään vikaa, ja suhtautuminen takuuvaatimuksiin on sen mukaista. Maahantuojan huolto-osasto siten joutuu tasapainottelemaan tehtaan ei-miesten ja asiakkaan välissä. Asiaan liittyy myös suuria taloudellisia tekijöitä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.