Kysymys:

Kerropa, onko polttonesteen jäänestoaineilla (esim. masinol) mitään virkaa. Lienee jokavuotinen kysymys teille sinne, mutta itse en muista lukeneeni aiheesta äskeen. Ei ole itse tullut käytettyä moisia...vielä!

Tapio Ketonen:

Älä ryhdykään käyttämään! Ne maistuvat aivan kamalalle ja ovat terveydelle vahingollisia!

Jos ajattelet kaataa niitä suusi sijasta auton säiliöön, niin älä tee sitäkään. Tämä sillä varauksella, ettei autosi ole ns. historiallinen eli varustettu kaasuttimella. Suihkutusjärjestelmällä varustetuissa eli noin kymmenvuotiaissa ja uudemmissa jääneston käytöstä ei ole mitään hyötyä, lähinnä vahinkoa.

Jäänesto on kaasutinmoottoreissa tarpeen, jos imuilman esilämmitys ei ole riittävän tehokas, lämpötila on muutaman asteen verran nollan molemmilla puolilla ja ilma on kosteaa. Kun bensiini haihtuu kaasuttimessa, lämpötila laskee seosputken kohdalla. Tällöin ilman kosteus alkaa tiivistyä vedeksi, joka jäätyy ja lopulta tukkii bensan tulon.

Itselleni kävi kerran niin, että eräs moottori alkoi 3-4 asteen lämpötilassa nykiä pahemman kerran ja sammahtelikin välillä. Lopulta menosta ei tullut mitään, joten avasin imanpuhdistimen. Ja kas, seosputken kohdalla kaasuttimen kurkussa oli iso, peukalonpään kokoinen valkoinen pallukka. Kyllähän se sitten moottorin seistessä pikkuhiljaa suli. Tätä ilmiötä vastaan pirtu eli jäänesto auttaa, mutta tätä ei tapahdu suihkutusmoottoreissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.