Kysymys:

Kerropa, mitkä ovat vw polo 1.3 classic -88 tyyppiviat. Omassani on sellainen vika että öljynpaineen merkki valo ei syty avainta kääntäessä mutta kun nopeus nousee yli 40km/h se alkaa vikkua, öljypumppu ja paine-anturit on vaihdettu mutta vika on ja pysyy. muuten ko. kampe toimii kuin kello ???

Tapio Ketonen:

Aiemmin VW:n 1,3-litraisissa oli sellainen vaiva, että venttiilikopan tiiviste alkoi vuotaa ja tiputti öljyä laturin päälle. Se kuulemma joskus pahastui ja lakkasi toimimasta, joten vuoto kannatti korjata heti sen ilmaannuttua.

Tuo öljynpainevalon toiminta vaikuttaa kovasti tutulta, siinä meidän Rahapaholaisessamme eli 86-mallisessa Golf GTI:ssämme öljyvalo myös pelleilee. Uusimme autoon öljynpaineanturin, joka tunnistaa sitä korkeampaa painetta, mutta vaiva ilmaantui uudelleen, ja jälleen merkkivalo alkaa vilkkua ja summeri soida moottoritieajon jälkeen.

Perusvaiva asiassa on se, että merkkivaloon on liitetty aivan turhaa eli tarpeetonta elektroniikkaa. Jos homma toimisi siten, että merkkivalon toiselle navalle syötetään virtalukolta tulevaa virtaa ja merkkivalon anturi maadottaisi virtapiirin, jos paine on liian alhainen, homma toimisi varmasti kuin vanha junan vessa. Mutta ei, sitä elektroniikkaa pitää kokeilla joka paikassa.

Halpa korjaus asiaan on yksinkertaisemman kytkennän tekeminen. Kalliimpi tapa saada asia kuntoon on kääntyä VW-merkkikorjaamon puoleen, jossa alkuperäisviritys saataneen isolla rahalla kuntoon, jos ei muuten niin riittävästi osia uusimalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.