Kysymys:

Omaan Peugeot 2.0 HDi SV -2001 406 Grand Wagonin. Olen kysynyt maahantuojalta, jälleenmyyjiltä ja joiltakin rengasliikkeiltä,että mahtuuko autooni kesärenkaiksi 225/50 (tai 45) ,17-tuumaiset renkaat..tämä siis ilman minkäänlaisia muutoksia esim. lokasuojiin? Entäpä mitenkä auton ajaminen sitten muuttuu,eli tuleeko siitä huomattavasti uraherkempi kuin vakio 195/65 15 renkailla ja vanteilla..Entäpä joutuuko autoon tekemään joitakin muutoksia aurauksiin? Muutoskatsastaa auto tietenkin täytyy kun tuumia tulee vanteeseen enemmän.. Osa em. henkilöistä sanoo renkaiden mahtuvan ja osa sanoo,että ei mahdu sitten millään. Jos olisin itse siellä koto-Suomessa,niin kävisin liikkeessä koitattamassa moisia renkaita ja vanteita,mutta siinä tämän ongelma juuri piileekin,että en siellä ole.
Sitten toiseksi..Autoni on joutunut täällä ulkomailla olemaan pitkäänkin (3kk) ilman minkäänlaista käyttöä. Nyt sitten kun olin menossa autolleni,niin ensiksi akku petti odotukset ja virta loppui käynnistettäessä. Sitten sain apuvirtaa ja koitin käynnistää uudelleen,niin auto kyllä starttasi mutta mitään ei tapahtunut. Autoon on viimeksi tankattu kesälaatua dieseliä ja tankissa oli noin 1/4 jäljellä. Olisikohan auto päässyt jäätymään (täällä on ollut jo noin -15 astetta pakkastakin) vai onko noissa autoissa ollut jotain vastaavanlaiseen toimintaa viittaavaa tyyppivikaa,josta maahantuoja ei minua viitsi varoittaa (kertoa)...? Jos vain teillä olisi tietoutta moisesta,niin olisin vastauksesta enemmän kuin kiitollinen!!! Kiitos jo etukäteen vastauksestanne ja hyvää talven jatkoa sinne teille Suomeen!!!

Tapio Ketonen:

Kun ei käsissä ole tuollaista autoa ja mainittuja renkaita, niin enpä voi auttaa tuossa mahtumisasiassa. Aurauskulmiin ei tarvita muutoksia, mutta niiden on parasta olla aivan oikeat, koska matalaprofiilirengas on ohjauskulmista äärimmäisen tarkka.

Ajettavuudesta tai uraherkkyydestä en uskalla sanoa mitään, mutta jos kerran rahaa on määrättömästi moiseen (minun mielestäni) turhuuteen haaskattavaksi, niin sopiihan sitä kokeilla. Leveä rengas on kyllä periaatteessa vakiota kalliimpi, uraherkempi ja nopeampi kulumaan, se myös on epätasaisella tiellä vähemmän mukava, koska joustavaa ilmatilaa on vähemmän.

Nykyiset autot hukkaavat helposti virtansa seistessään, siellä saattaa kuitenkin olla jotakin pientä kulutusta päällä. Noin pitkä seisottaminen olisi jo parempi tehdä siten, että akku on irrotettuna.

Yhteispaineruiskutus saattaa joskus olla ongelmallinen, jos polttoneste pääsee loppumaan tai se pääsee hyytymään. Kun järjestelmään pääsee ilmaa, käyttöohjeen mukaan sen pitäisi poistua tuotapikaa startilla pyörittämällä. Käytännössä tilanne voi olla toisenlainen.

Kerran meillä oli Mersun CDI-dieselin kanssa ongelmia. Testiin liittyen ajoimme säiliön tyhjäksi, mutta auto ei suostunutkaan käynnistymään, kun kaadoimme uutta ainetta tankkiin. Jouduimme ensiksi ruuvaaamaan moottorin suojusmuovin pois, sen jälkeen oli irrotettava suodattimelle tuleva putki ja imettävä polttonestettä. Sitten imimme lisää nestettä suodattimen läpi. Lopuksi löysäsimme yhteispaineputkesta yhdelle suuttimelle menevän putken liitintä, jotta ilma pääsi pois. Kun liitoksesta alkoi tulla polttonestettä, kiristimme liitoksen, käynnistimme auton ja ruuvasimme muovisen suojakannen taas paikoilleen. Eiköhän se Pösökin tottelisi tämän tyyppistä hoitoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.