Kysymys:

Kerropa,mitä on tehtävissä?

Viime keväänä ostin Biliasta vuoden vaihtoautotakuulla vm-99 Renault Laguna Break 1.6 16V. Alusta lähtien olen valittanut moottorin sähköisen jäähdytyspuhaltimen käynnistysherkkyydestä kelistä, ajotyypistä ja lämpötilasta riippumatta.Auto on ollut 3 kertaa takuukorjauksessa vian takia. Jopa -31 asteen pakkasessa flekti käynnistyy 80-100km/h tasaista nopeutta ajaessa n.minuutin parin välein. Sen huomaa pimeällä ajovaloista, jotka himmenevät sekunnin murto-osaksi käynnistysvirran vuoksi niin paljon, että se vaikuttaa hetkellisesti näkyvyyteen ja liikennevaloissa sen käynnistymisen kuulee. Ajan paljon maantiellä ja tämähän vaikuttanee jo bensankulutukseenkin?

Bilian korjaamopäällikkö ja Volvo Auto (maahantuoja) ovat nyt perusteellisten tutkimuksien jälkeen todenneet että vika on oikein, eli toimii kuten kaikissa Suomen vastaavissa Lagunoissa ja sille ei ole mitään tehtävissä koska flektin lämpötilatunnistin ohjaa myös moottorin muuta elektroniikkaa. Olen kuulemma ainoa joka on koskaan valittanut asiasta!!! Bilian korjaamopäällikkö kyllä myönsi, että Ranskassa ei ole loppuun asti ajateltu Pohjolan olosuhteita. Kovalla pakkasella kun käynnistää kylmän koneen ja ajaa niin pitkään, että moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan, niin heti flekti käynnistyy ja lämpötilamittarin neula sahaa jonkin verran ylös alas. Siitä huomaa, että flekti käynnistyy, vaikka moottorin lämpötila pysyy koko ajan normaalina! Pienemmällä pakkasella moottorin sammuttamisen jälkeen puhallin jää normaalin maantieajon jälkeen pyörimään vielä 5 minuutiksi!Termostaatti on oikea ja kunnossa, nesteet ovat uudet ja kiertävät ok. Flektin johdintakaan ei saa irroittaa, ettei kansi pala, näin sanottiin. Eikö tässä pitäisi kutsua kaikki ko. autot korjattavaksi jotka Suomeen on myyty? Nyt vain kohauteltiin olkapäitä, mitään ei ole tehtävissä. Volvo Auto on kuitenkin suullisesti suunnitteluvirheen myöntänyt. Auto menee vaihtoon, jos vika ei tule kuntoon, sen verran harmittava asia on.

Tapio Ketonen:

Valitit eri viestissä, ettet ollut saanut vastausta heti. Valitettavasti tässä on aika paljon muutakin työtä tehtävänä, eikä tämä aihe tunnu minusta niin merkittävältä, että se ajaisi kaiken muun edelle. Rustaan tätä tekstiä kellon ollessa vähän yli kahdentoista yöllä, joten pieni kärttyisyys suotakoon anteeksi.

Flektin turha käynti tietenkin on turhaa, mutta mitä todellista haittaa siitä sitten oikein on? Jos valot hieman räpsähtävät flektin käynnistyessä, mielestäni on liioiteltua sanoa sen vaikuttavan näkyvyyteen. Ei muutaman sadasosasekunnin kestävä pieni himmennys ketään metsään vie.

Flektin toiminta on tietenkin suunniteltu täysin päin hittoa, mutta sama idiotismi näyttää olevan muissakin ranskalaisissa. Jo kymmeniä vuosia sitten sähkötuulettimen kanssa käytettiin lämpökytkintä, joka jäähdyttimestä poistuvan nesteen lämpötilan perusteella päätteli, pitääkö flektin pyöriä vai ei. Gallialaisille tämä hyväksi havaittu tapa ei näemmä enää kelpaa.

Törmäsin juuri Peugeot 206:ssa vähän samanlaiseen ilmiöön, autossa alkoi stop-valo palaa ja flekti pyöriä lähdettäessä liikkeelle kovalla pakkasella. Tutkin asiaa ja totesin, että Peugeotissakaan ei ole erillistä lämpökytkintä tuulettimelle, vaan ilmeisesti flektin toimintaa ohjataan lämpömittarin anturiin liittyvällä ärjestelmällä. Autossa näet lämpömittari nousi heti punaiselle, vaikka pakkasta oli parikymmentä astetta, eli anturissa oli vikaa.

Kaikkiaan siis tuo vaiva ei ole vika vaan ominaisuus, joka sisältyy auton hankintahintaan. Erillisten kytkimien asentaminen on työlästä ja kallista. Lisäksi niiden asentamisessa kuten myös piuhojen irrotuksessa piilee se riski, ettei flektiä tulekaan kytketyksi ajoissa toimintaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.