Kysymys:

Kerropa, kun puhutaan kolariauton, muuttoauton ja korinvaihtoauton prosenteista, niin miten niitä lasketaan ja valvotaan?
Korinvaihtoautossa on leimoja ja sinettejä, mutta esim. ralliauto (suomenkilpinen) ja kolariauto, niissä ei ole mitään huomioitu.
Haluaisin nähdä A- tai F-ryhmäläisen jossa on kanta-autoa yli 50% jäljellä.
Tuntuu välillä siltä että paikkakunnasta riippuen toiset on huomattavasti tasa-arvoisempia lain edessä kuin toiset.
Itse olen tehnyt pari avokuplavolkkaria ja rupee riepomaan se prosenttipelleily, kun vieressä katsastetaan Toyota starlettia, johon on vaihdettu moottori, voimansiirto, alusta, sisusta, lasit ja puolet korista.

Tapio Ketonen:

Autoverolain osienvaihtopykälät ja asiaa koskeva liikenneministeriön päätös ovat peräisin niin syvältä, ettei sitä oikein kehtaa sanoakaan. Tilanne on sama kuin aikanaan kieltolaissa, säännökset ovat olemassa, mutta niiden noudattamista on mahdoton valvoa.

On käsittämätöntä, että prosentteja kerätään auton ensimmäisestä käyttöönotosta aina hamaan romuttamiseen saakka, eivätkä ne missään vaiheessa nollaudu. En tiedä, lasketaanko prosentit moneen kertaan esimerkiksi silloin, jos sama lokasuoja joudutaan auton käyttöiän aikana vaihtamaan vaikkapa viiteen kertaan. Joka tapauksessa on typerää, että veroseuraamus riippuu vain siitä, sattuuko katsastusmies huomaamaan jonkun osan vaihdetuksi vaiko ei.

Aikaisemmin osienvaihtoa valvottiin lähinnä suurten kolarikorjausten ja niihin liittyvien katsastusten yhteydessä. Prosentit vanhenivat kolmessa vuodessa, joten periaatteessa auton pystyi riittävän pitkässä ajassa uudistamaan kokonaan. Tämän teoreettisen mahdollisuuden estäminen sai liikenneministeriön tavallisesta elämästä vieraantuneet virkamiehet ilmeisestikin yhteistyössä valtiovarainministeriön autoverogurun kanssa muovaamaan päätöksen numero 167/1997, Liikenneministeriön päätös vaurioituneen ajoneuvon kunnostamisesta ja ajoneuvon kokoamisesta osista nykyiseen muotoonsa.

Säännöstä on väsätty tarkoituksena tehdä siitä niin vedenpitävä, että kukaan ei voisi osia vaihtamalla kiertää veroa. Ajatus on kuitenkin typerä.

Ensinnäkin: Uusia osia käyttämällä hinta nousee kohtuuttoman korkeaksi. Käytetyistä osista taas on useimmiten maksettu autovero. Toki osia tuodaan nykyisin ulkomailta, mutta tämä ei silti ole taloudellisesti kovin merkittävä asia.

Toiseksi: Osien vaihtaminen on varsin työlästä, työkustannukset nousevat sen verran kalliiksi, ettei hommasta saa mitään suuria voittoja.

Kolmanneksi: Autot vanhenevat nopeasti ja niiden arvo laskee. Osien vaihtajalle jää sitä vähemmän marginaalia mitä vanhemmaksi auto tulee.

Neljänneksi: Säännösten noudattamista on aivan mahdotonta valvoa muuten kuin satunnaisesti. Asiasta kärähtävät yleensä ns. hyvässä uskossa toimineet, tavalliset rehelliset ihmiset. Hämärämiehet ja kaiken maailman koijarit osaavat kyllä kätkeä osien vaihtamisen jäljet niin, ettei niitä aivan helpolla havaitse.

Viidenneksi: Osien tai osakokonaisuuksien vaihtaminen on autojen turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu kuin niiden oikoilu tai muu korjailu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.