Kysymys:

Tiedän että moottorin ohjauslastu on vakiona kompromissiratkaisu
kulutuksen, väännön, tehon ja rasituksen kannalta. Noh, tehoa kaipaaville on saatavana sitten
näitä virityslastuja, joilla varsinkin turboihin saadaan "tuntuvia" teholisiä, kuitenkaan kulutuksen
kasvamatta räjähdysmäisesti. Mutta, tehdäänhän noihin vakiolastuihinkin käsittääkseni säätötoimenpiteitä,
niin eikös siis olisi mahdollista asettaa vakiolastuunkin virityslastun asetukset?

Kulkupelinäni on volvo v40 ja haluaisin kokeilla kuinka tuollainen viritys vaikuttaa käytännössä, kuitenkaan maksamatta suolaisia hintoja
oikeasta lastusta. Voiko/osaavatko esim. wetterin pojat tehdä moisia säätöjä, vai pitääkö aina hankkia virityslastu, jos moista viritystä halajaa?

Voiko tuollaisia virityslastun ohjelmia
saada jostain itselleen, esim. imuroida netistä, ostamatta lastua ja kiikuttaa ohjelma vaikka jonnekin, jossa se sitten asianmukaisilla vehkeillä prommataan vakiolastuun?

Tapio Ketonen:

Tämä menee jo niin pitkälle hakkeroinnin puolelle, että toimituksen osaaminen loppuu. Tilanne on kuitenkin se, että ohjausyksikön, siinä olevan osan tai vaikkapa vain ohjelmoinninkin vaihtaminen tai muuttaminen tekee auton sellaiseksi, että sen tyyppihyväksyntä ei enää ole voimassa. Ainoa käytännössä mahdollinen ja laillinen tapa muuttaa auton moottorinohjausta on käyttää asennussarjoja, joille on hankittu tyyppihyväksyntä. On toki myös mahdollista mittauttaa auton päästöt VTT:llä, mutta kustannuksia tulee, turkinpa alle tuhannen euron onnistuu.

Meillähän noita ei käytännössä ole katsastuksessa kyselty eikä ihmeemmin tarjottukaan liikkeissä, mutta esimerkiksi Saksassa homma on hyvin tarkkaa. Siellä myytävissä virityssarjoissa kuten myös useimmissa muissakin lisävarusteissa tulee mukana virallisen tutkimuslaitoksen, useimmiten TÜV:n todistus ja hyväksymisnumero. Niiden avulla rakennemuutos voidaan hyväksyä katsastuksessa. Asiasta tehdään myös merkintä auton rekisteritietoihin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.