Kysymys:

Kerropa, mikä on vikana Vw Polo 1,9 EkoDieselissä -96 kun tyhjäkäynti on välillä aaltoilevaa. Ilmiö esiintyy mielestäni silloin, kun lämpimäksi ajettu auto on seissyt 15 - 45 min ja käynnistetään uudelleen. Olen myös ollut huomaavinani kyseisiä oireita reilumman maantieajon jälkeen seistessäni pitempään useissa liikennevaloissa. Oireet ovat havaittavissa kierroslukumittarin neulasta.
Normaalisti tyhjäkäynti on hieman yli 1000 r/min. Oireiden ilmaantuessa moottori ei tunnu olevan mitenkään vaarassa sammua, mutta kierrosluvun vaihtelee ehkä - 100 r/min.

Tuttavani sanoi, että kyseinen ilmiö on moottorille tyypillistä ja siten ennemmin ominaisuus kuin vika.

Tapio Ketonen:

Tuossa mallissahan on vielä vanha kunnon perinteinen ruiskutuspumppu, joten elektroniikkaa ei päästä syyttämään. Lähinnä tulisi mieleen, että polttonesteen sekaan pääsee jostakin ilmaa, ja se saa säätimen toimimaan hieman haparoiden.

Asiasta voisi saada hieman selvyyttä kurkkimalla pellin alle. Jos ruiskutuspumpulta lähtevän paluuvirtauksen läpinäkyvässä putkessa näkyy ilmakuplia, selitys voisi olla tuo arvelemani. Mistä se ilma sitten järjestelmään pääsee, se onkin eri kysymys.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.