Kysymys:

Kerropa, paljonko myyntiarvoa on mun Peugeot 405 MI16 -94 ml.105tkm jossa man.ilmastointi, sähkölasit, huoltok., lohkol. ym.vakiot herkut.? Olisin myymässä, mutta kun ostajat väittävät sopivan hinnan olevan 45 tuhatta!!!

Tapio Ketonen:

Hyvää Uutta Vuotta Kaj!

Kysy Ketoselta palvelu ei ole luonteeltaan käytettyjen autojen hinnoittelupalvelu. Voit arvata, että tukehtuisimme ilmaispalveluun, jossa tarkoin määrittelisimme käytettyjen autojen hintoja. Jotakin voimme kysymykseesi vastata, koska vastaus on samalla opastusta muille siitä, miten tällaisissa pulmissa olevan autoaan myyvän kansalaisen tulisi asiaa lähestyä.

Autosi on monessakin suhteessa erikoinen YKSILÖ. Se on suosittua mallisarjaa, mutta sen erikoisempi tyyppiversio MI16, joka jo kertoo nimelläänkin urheilullisuudesta. Uutena autosi on ollut selvästi kalliimpi kuin tavalliset 405-mallisarjan autot, mutta, mutta, mutta...

Ostajat kuvittelevat, että kun auto on urheilullinen, sillä myös räpätään. Siitä taas seuraa, että ostaja loogisesti kuvittelee saavansa tavanomaista enemmän teknisiä riskejä sisältävän pelin. Pelkkä kuvittelu riittää kiihdyttämään tällaisen uutena kalliin urheilullisen imagon omaavan auton hinnanlaskua kiivaammassa tahdissa kuin tavallisen version jäännösarvo putoaa. Kansa luottaa sanontaan - "Moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisällä"- ja ostaja etenee sitä latua.

Hienoon autoosi sisältyy toinen erikoisuus. Sillä on ajettu selvästi vähemmän kuin autosi ikä edellyttäisi. Auton ikä ja ajokilometrit ovat "ristiidassa" keskenään. Ostajat pitävät varmana, että autollasi on "oikeasti" ajettu pikemminkin 200 000 km kuin mainitsemasi kilometrimäärä. Jos et pysty kilometrilukemaa oikeaksi todistamaan (Suomen Autokatsastus Oy:n ajokilometrimäärän seurantapalvelu- katso Tuulilasin netistä juttua: Ovatko ajokilometrit aitoja?), ostaja pitää luuloaan faktana, ja saattaa jopa itsekseen tuumia sinun kääntäneen mittaria.

Kolmas ostajan kysymys on auton tekninen kunto. Yleensä ei epäluulon poistamiseen riitä, että vakuutat autosi olevan kunnossa. Jos olet pappi, se voisi onnistua, mutta muutoin ei. Miten siis osoitat autosi huoltohistorian? Löytyykö huoltotapahtumista merkinnät paikallisesta Peugeot-merkkikorjaamosta, ja annatko sen luovuttaa ostajalle tietoja autosi huoltotapahtumista?

Neljäs seikka on myymäsi ikäisten autojen tarjonta ylipäätään markkinoilla. Onneksi niitä on myynnissä hyvin vähän. Se lisää autosi kiinnostavuutta niiden joukossa, jotka etsivät keskikokoista vm 94-95 käytettyä autoa. Sen pitäisi nostaa hintaa!! Edellytyksenä on vain se, että autosi on haluttavuudeltaan merkkiä, johon ostajat ovat luottavat. Eli mikä onkaan merkkisi imago käytettynä?

Autosi on ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen Peugeot. Se on uutena markkinoiden mielestä kiinnostava auto ja sympaattinen merkki. Euroopan mittakaavassa uusi Peugeot 206 säilyttää käytettynä arvonsa erinomaisesti. Ikävä kyllä 405 ei ole samaa valuuttaa. Siihen kohdistuu epäluuloja, joista osa on aivan aiheellisiakin. Tuulilasin testeissä (jopa käytettynä tätä autoa esiteltäessä) on kerrottu autoissa esiintyvistä melko yleisistä vioista, jotka eivät ole olleet yksittäistapauksia. Vaikka Sinun autosi olisi loistoikunnossa, yleinen käsitys Peugeoteista käytettynä painaa sinunkin autosi hintaa alaspäin, valitettavasti.

Autosi lisävarusteet helpottavat myymistä - mutta auton ikä huomioon ottaen et niistä juurikaan ylimääräisiä roposia saa. Ikävä juttu, mutta näin Suomessa lisävarusteiden arvo ropiseee, paljon nopeammin kuin itse auton arvo. Viisi vuotta ostamisen jälkeen ne ovat menettäneet taloudellisen arvonsa jokseenkin tyystin.

Näkemättä autoasi on muutoinkin mahdotonta sanoa autosi hintaa, enkä tiedä paikkakuntaakaan, jolla autoasi olet myymässä. Alueellisesti autojen hinnat vaihtelevat edelleen melko paljon (yli 10 %). Sekin siis vaikuttaa autosi hintaan.

Parhaillaan Helsingissä Automaan pisteessä (tammikuun puolivälissä 2002) on myynnissä vm 1994 Peugeot 405 GTX, jolla on ajettu 155 000 km. Autoliike haluaa siitä saada 7478 euroa, siis lähes 44 900 markkaa. Tähän hintaan ei tuollaista autoa samaan liikkeeseen ostettaisi, sillä autokaupan pitää olla taloudellisesti järkevää toimintaa eikä hyväntekeväisyyttä!

Ostajat puhuvat ostajan tapaan, heidän intressinsä on ostaa halvalla. Mitä luultavimmin autosi ikkunassa olisi Peugeot liikkeessä hintalappu, ja siinä lukema, joka vastaisi markkahintaa haarukassa 50 000 - 55 000, jos autosi olisi myynnissä Etelä-Suomen läänin ulkopuolella. Siitä maksaisi ostaja noin 45 000 - 50 000 muinaista markkaa, ja saisi takuun!

Sinä tuskin takuuta olet tarjoamassa? Joudut siis alistumaan markkinahintaan, joka yksityishenkilöiden kaupassa on alempi kuin autoliikkeiden hintataso.

Maailma on kova paikka, kuten huomaat. Olet myymässä luultavasti HELMEÄ, mutta markkinat asettavat vaihtoarvon aivan eri lukemaan kuin autosi todellinen käyttöarvo. Tällaista ilmiötä sanotaan markkinataloudessa kysynnän ja tarjonnan laiksi. Se määrää hinnan.

Jos et halua alistua, ryhdy etsimään kissojen ja koirien kanssa sopivaa ostajaa. Kuka sen tietää, vaikka jossakin olisi henkilkö, joka hiljaa mielessään toivoo löytävänsä juuri sellaisen auton, jota myyt. Sinun on vain löydettävä hänet!

Voit myös kokeilla, miten onnistuisit käyttämään hyväksesi markkinamekanismia. Mitäs jos menisit sellaiseen Peugeot-liikkeeseen, joka myy Nissaneita. Yritä vaihtaa autosi vielä myynnissä olevaan vanhakoppaiseen uuteen Nissan Primeraan. Niitä halutaan nyt uuden mallin tullessa markkinoille myydä erittäin edullisesti. Kysy, saatko auton jopa 0 %:n korolla. Vedätä käytetty Pesonen huippuhyvitykseen kuun viimeisinä päivinä, kun automyyjä on pukkaamassa ulos viimeisiä myyntitavoitteensa autoja maahantuojansa tukirahojen avulla.

Kun olet saanut uuden Primeran allesi, älä aja sillä, vaan käy vaihtamassa se jossakin toisessa autoliikkeessä heidän myymäänsä halvimpaan uuteen autoon. Myy sitten itse tuo uusi auto tuntuvasti halvemmalla hinnalla yksityiselle tai veljeile käytettyjä autoja myyvän jobbariliikkeen kanssa. Älä aja silläkään autolla!

Kaiken tämän seikkailun jälkeen opit jotakin olennaista autokaupasta. Saat kunnon elämyksiä, Ihminen kaipaa sellaisia, ne ovat elämän suola, sanoo Jari Saravuo. Voit tehdä itsestäsi oman elämäsi sankarin!

Jos olet taitava voit saada "tilin", tienaat hyvässä tapauksessa 10 000 vanhaa markkaa, ehkä enemmänkin. Ja varmaan saat monissa liikkeissä hyvät kahvit.

Lisää sitten tienaamasi kymppitonni tuohon Sinulle nyt tarjottuun 45 tonniin. Mitä huomaat? Pesosesta sai kuin saikin 55 tonnia! Aikaa tosin meni, ja vaivoja ja kustannuksiakin syntyi. - Semmoista se on automyyjän työ. Kyllä siinä väkisin oppii, että myyntiarvo on ihan eri asia kuin ostoarvo!

Menestystä tiellä, jonka päätät valita pulmasi ratkaisemisessa,

Jorma Viitanen

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.