Kysymys:

Vastauksessasi edelliseen talvirengaskysymykseeni, puhuit lähinnä pidosta lumella, mutta miten on jääpito? Esim. jäinen kiilloittunut asfaltti risteyksissä. Erikoistalvirenkaiden hankinnassa minulla on kyllä hyvä pito ensisijaisena ominaisuutena, koko on pakon sanelema, koska autoon eivät mahdu alle 17" renkaat ja valmistajan suosituskin on 235/45 R17. Onko tiedossa jotain ulkomaista lehteä tai www-sivua jossa olisi erikoistalvirenkaita testattu?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa tilanne on aina sama kovalla pinnalla, oli se pinta sitten asfalttia, polanteista lunta tai jäätä. Kapean renkaan parempi pito lumella perustuu siihen, että pehmeää tavaraa jää vähemmän väliin ja pintapaine on kovempi. Tästä ei ole sanottavaa hyötyä kovalla. Korkeaprofiilisemman renkaan löysempi käytös sen sijaan on eduksi jäälläkin.

Tilanne on valitettavasti niin, että ne autot, joissa on vakiona tuon luokan renkaat, on aivan täysin suunniteltu ajettavaksi vain hyvällä kelillä. Etelä- ja Keski-Euroopassa tilanne on se, että jos tie on liukas, silloin ajetaan - tai ainakin pitäisi ajaa - hiljaa ja hissukseen. Yleisesti ei edes pidetä mahdollisena, että jää- tai lumipintaisilla teillä ajettaisiin tähän tapaan vauhdikkasti kuin meillä.

Vauhdikkaiden autojen valmistajat eivät ole halunneet tehdä mitään kompromisseja autojen ominaisuuksiin. Talvikelin ominaisuuksien huomioiminen kun vaatisi heikentämään kesäkelin ominaisuuksia. yli 99 prosenttia tällaisten autojen ostajista ei tarvitse talviominaisuuksia lainkaan, joten ne voidaan jättää huomioimatta.

Saksalaiset lehdet tai nettipalvelut käsittelevät jutuissaan vauhdikkaita talvirenkaita, joten sieltä saattaa löytyä asiasta tietoa. Kokeilepa hakukoneilla esimerkiksi sanoja Winterreifen, Reifentest, Reifen tai Winter tai näiden yhdistelmiä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.