Kysymys:

Kerropa, miksi automaattivaihteisto kuluttaa löpöä enemmän kuin manuaali. Paino ei ainakaan voi enää nykypäivänä olla selitys, sillä esim. Suzuki Lianan autom. versio on vain 20 kiloa raskaampi kuin manuaali versio.
Kaiken lisäksi automaatilla pitäisi olla aina optimaalinen pykälä silmässä?

Tapio Ketonen:

Perinteinen automaattivaihteisto kuluttaa energiaa enemmän lähinnä kaupunkiajossa. Momentinmuunnin toimii nestevaihteena, ja sen hyötysuhde on paljon heikompi kuin kiinteän hammaspyörävälityksen. Kun ollaan normaalissa maantieajotilanteessa, momentinmuunnin lukittuu kiinteäksi, ja tällöin tehoa ei haaskaudu öljyn vatkaamiseen.

Vanhojen ECE-normien mukaisissa tasaisen nopeuden kulutusmittauksissa automaatit saavuttivat yleensä aina pienempiä lukemia kuin manuaalimallit. Syy tähän on se, että suurimman ajovaihteen kokonaisvälitys on automaatissa yleensä aina harvempi kuin manuaalimallissa.

Automaatissa ei ole aina optimaalinen pykälä silmässä. Tuota virhettä korjataan sillä, että momentinmuunnin sovittaa luistollaan välityksen oikeaksi. Tämä luisto kuitenkin tuhlaa energiaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.