Kysymys:

Katalysaattoriasiaa. Mitä arvelette tapahtuneen kun autoni katalysaattori on rämissyt/helissyt lievästi jo pari vuotta, ja nyt ilmiö ensin voimistui selvästi ja sitten heikkeni, mutta samalla teho ja kiihtyvyys heikkeni todella huomattavasti eli olisiko katalysaattori rikkoutunut ja jotenkin tukkinut pakokaasujärjestelmää? Auto on MB E-200 vm 1996 aj 110 tkm. tuotu muuttoautona Pietarista eli voisiko syynä olla esim joskus tankattu huonolaatuinen polttoaine? Entä korjaaminen, merkkiliikkeessä uusi kat n. 1100 euroa vs. tarvike 450 euroa, mutta liekö yhtä hyvä? Kiitos.

Tapio Ketonen:

Asiasta saa tietenkin varmuuden päästömittauksessa, mutta pahalta näyttää. Huonolaatuinen polttoneste ei riko katalysaattoria siten, että se alkaisi helistä. Sen sijaan karille eli kiveen ajaminen saa sen kyllä aikaan.

Auto kannattaa kuitenkin käyttää korjaamolla, jossa otetaan ensiksi selville, mikä oikein on vikana. Pakokaasumittaus kertoo paljon. Jos päästöarvot (CO, NOx ja HC) ovat pielessä, katalysaattori ei toimi. Jos ilmakerroin eli lambda on liian kaukana arvosta 1,0, silloin jäännöshappitunnistin eli lambda-anturi on viallinen. Tehon laskeminen voisi paremminkin johtua tästä, sillä seossuhde menee tuolloin pieleen.

Jos katalysaattori menee uusiksi, olisin kyllä taipuvainen valitsemaan sen tarvikeosan. Katalysaattorin toiminta riippuu pääasiassa siitä, miten moottorinohjausjärjestelmä onnistuu syöttämään poltettavaksi täsmälleen oikean määrän bensaa ja ilmaa. Varsinainen puhdistusprosessi onnistuu varmasti riittävän hyvin tarvikekatalysaattorillakin, eroa tuskin huomaisi edes VTT:n mittalaitteilla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.