Kysymys:

Kerropa, miten on Mitsubishi Carisman ensimmäisen sukupolven GDI-moottorin kestävyyden laita ? Kyseisen moottorin imukanavien/venttiilienhän on todettu ainakin karstoittuvan hyvin nopeasti (mm. TL:n ja TM:n kestotestit). Onko kokemuksia paljon ajetuista yksilöistä?? Että uskaltaako ostaa yli 100000km ajtun GDI-Carisman ja miten on taloudellisuuden laita ??

Tapio Ketonen:

Carisma GDI:stä ei ole kuulunut yhtään mitään, ei hyvää eikä pahaa. Karstoittuminen ei sinänsä riko moottoria, se vain leikkaa huipputehoa. Mutta puhtiahan siinä koneessa on riittävästi, joten tehon hupenemisestakaan ei ole ihmeemmin haittaa.

Satatuhatta ei ole nykymoottorille oikein vielä matka eikä mikään. Lähinnä GDI:n bensiinisuuttimet saattaisivat aiheuttaa ongelmia, mutta tuskinpa nekään. Jossakin vaiheessa suuttimien kärjet kuitenkin kuluvat kuten kaikissa moottoreissa, joten suutinremontti on tietenkin edessä. Tuskin kuitenkaan vielä sadantuhannen tietämissä.

Carisma GDI:n taloudellisuus on mielestäni myytti. Auto ei ole mikään huipputaloudellinen normaalikäytössä. Oikeat kikat taitava kuljettaja pääsee sillä vähällä. Vähemmän talousajattelua harrastanut haaskaa helposti polttonestettä. Tehoa on paljon, ja sen käyttäminen nostaa kulutusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.