Kysymys:

Kerropa,tarvitseeko näitä uusia turbodieseleitä käyttää tyhjäkäynnillä ajon jälkeen. Omistan Avensis D4D:n, jonka ohjekirjassa ja auton aurinkolipassa on teksti, joka käskee käyttää moottoria tyhjäkäynnillä 20 sekunista 2 minuutiin ajon raskaudesta riippuen. Käsitääkseni se on turbon jäähdytyksen ja kannen lämpöjen tasaamisen takia tämä tyhjäkäynti. Meidän työmaalla osa sanoo, että tämmöinen tyhjäkäynti on ihan turhaan. Minä olen aina ajon jälkeen käyttänyt konetta noin minuutin verran tyhjäkäyntiä. Mitenkä takuu suhtauttuu mahdollisiin vaurioon turbossa tai sylinterinkannessa, jos tyhjäkäyntiä ei ole suoritettu. Tuleeko mahdolliset vauriot heti vai vasta jokusen sadantuhannen kilometrin päästä. Onko mistään turbodielistä kuulunut tälläisiä vaurioita. Minä en ole kuullut. Terveisin Jukka

Tapio Ketonen:

Periaatteessa mikä tahansa moottori kaipaa kovan rasituksen jälkeen lämpöjen tasaamista ennen moottorin pysäyttämistä. Myös bensakone voi olla niin kuuma, että jos se välittämästi pysäytetään, jäähdytysnesteen kierron pysähdyttyä sylinterilohkossa oleva neste alkaa kiehua.

Käytännössä tämä on ainakin Suomen oloissa peräti harvinaista, mutta mieleeni muistuu tarina taannoisen ETY-kokouksen ajoilta vuodelta 1975. Eräs suurlähettiläs lähti Haikon kartanosta lievästi sanottuna myöhässä, ja kuski otti parhaansa mukaan kiinni isännän möhläystä. Moottoripyöräpoliisin ajaessa edellä lähettilään iso jenkkirauta pyyhkäisi Helsinkiin silloiseen Intercontinental-hotelliin ajassa, jota en kehtaa edes kertoa. Kun kuski pysäytti auton hotellin eteen, iso V8-moottori puhalsi jäähdytysnesteensä pihalle juuri tuosta syystä.

Pakokaasuahdin eli turbo on täysin kuormitettuna erittäin kuuma, pahimmillaan se jopa on punahehkuinen. Jos moottori sammutetaan heti, lämpö pääsee siirtymään kaikkialle, myös laakereihin. Sinne jäänyt voiteluöljy palaa ja korppuuntuu. Laakerivaurion vaara on ilmeinen.

Kun moottoria käytetään tyhjäkäynnillä, pakokaasujen lämpötila laskee, tämä jäähdyttää turbon nopeasti. Laakeroinnissa kiertävä öljy nopeuttaa jäähtymistä osaltaan.

Jos autolla on loppuvaiheessa ajettu hiljakseen, jäähdytystarvetta ei juuri ole. Jäähdytyskäytöstä ei kuitenkaan ole mitään haittaa, joten on hyvä tapa opetella tekemään se aina. Näin se ei jää tekemättä silloin, kun se todella olisi tarpeen. Tuo ohjekirjan neuvo on erittäin hyvä. Se minuutti on varmasti meidän oloissamme aivan riittävä.

Turbodieseleiden ahdinvauriot ovat onneksi olleet aika harvinaisia. Saksanmaalla on ahtimia kuitenkin rikottu juuri siten, että kun on ensiksi ajettu liki kahtasataa moottoritiellä pitempi matka, sitten onkin yhtäkkiä hoksattu, että pitää poiketa kahville. Auto on sitten pysäytetty suunnilleen lukkojarrutuksella kuppilan eteen ja kone sammutettu heti.

Vaurio ei välttämättä tule ensi kerrasta, yleensä laakerointi kuluu väljäksi epätavallisen nopeasti. Jos turbo vaurioituu tästä syystä, kysymys on ilmiselvästi takuuehdoissa tarkoitetusta käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä, eikä takuunantajalla ole vastuuta. Käytännössä asian toteen näyttäminen voi olla hankalaa. Mistään jatketusta takuusta ei turbovaurioissa kuitenkaan yleensä kannata edes yrittää keskustella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.