Kysymys:

Missä mahtaa olla vika kun uudessa vm.2001 Bemarissa(530D)vakiona oleva Webasto ei toimi yli 20 asteen pakkasessa ajastimella käytettynä. Silloinhan sitä eniten tarvitsisi. Maahantuoja väittää että tehdas on asettanut laitteeseen pakkasrajan ettei akku tyhjene. Se on mielestäni huono selitys sillä vanhemmat Bemarit toimivat kovallakin pakkasella. Aikaisempaan autooni vaihdoin tehokkaamman akun jolloin ei ollut mitään ongelmaa. Olisi kiva tietää voiko tehdassäätöä muuttaa.

Tapio Ketonen:

Kyllä saksalainen insinööri tietaa aivan kaiken taatusti paremmin kuin tyhmät tundran rajalla asuvat suomalaiset! Eihän autoa ole edes tarkoitettu käytettäväksi alle kahdenkymmenen asteen pakkasessa!

No, huumori sikseen. Tehdas on tietenkin halunnut asettaa lisälämmittimen toimintarajan varman päälle, ettei kävisi niin, että auto on lämmin mutta ei jaksa startata. Noiden Baijerissa järkeiltyjen arvojen muuttaminen on käytännössä aika mahdoton tehtävä. Tuotakin toimintoa ohjaillaan keskusyksikköön kätketyllä elektroniikalla, joten ellei valmistaja halua muuttaa arvoja, paha niitä on muidenkaan ryhtyä sorkkimaan.

On myös hyvä muistaa, että alkuperäinen lisälämmittimen käyttötarkoitus ei suinkaan ole moottorin esilämmitys. Sen avulla pyritään nopeuttamaan moottorin lämpenemistä, ja tarkoitus on, että lämmitin käynnistyy vasta moottorin käynnistyttyä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.