Kysymys:

Ilmastointi on ilahduttavasti yleistynyt uusien autojen vakiovarusteena. Mutta mikä on ilmastointilaitteen vaikutus auton polttoaineen kulutukseen? Kaverini väittää, että hänen uudenkarhea 2-litrainen Ford Focuksensa kuluttaa satasella reilun litran enemmän bensaa, kun ilmastointi on päällä. Onko autojen viralliset kulutusarvot ajettu ilmastointi poissuljettuna eli pitääkö tilastoarvoihin lisätä päälle vielä "ilmastointilisä"? Mitä eroa on manuaalisella ilmastoinnilla, automaatti-ilmastoinnilla ja ilmastointiautomatiikalla?

Tapio Ketonen:

Viralliset kulutukset mitataan laboratoriossa päästökokeiden yhteydessä, ja silloin luonnollisesti kaikki ylimääräiset tehonkuluttajat ovat poissa toiminnasta. Ajovalot ovat pimeinä, ja ilmastoinnin lisäksi myös esimerkiksi lämmityslaitteen tuuletin on mykkänä.

Ilmastointi ottaa aika runsaasti tehoa. Kerran 70-luvun lopulla olimme Espanjassa liikkeellä isokorisella Transit-bussilla, jossa oli ilmastointilaite. Yritimme pysytellä autolla muiden matkalaisten vauhdissa, mikä oli vaikeata vuoristoisella tiellä. Tuolloin totesimme, että ilmastoinnin kytkeminen pois päältä nosti auton huippunopeutta aivan selvästi.

Emme ole mitannet ilmastoinnin kulutuslisää, mielessä on kyllä ollut montakin kertaa. Näppituntuma kyllä sanoo, että se litra voisi olla joissakin olosuhteissa oikean suuruinen luku, mutta keskimäärin ehkä sentään päästään vähemmällä.

Automaatti-ilmastoinnilla ja ilmastointiautomatiikalla on erona sanajärjestys. Automatiikka pitää lämpötilan sellaisena kuin se on säädetty. Manuaalinen ilmastointi sen sijaan on nimensä mukaisesti vailla automatiikkaa. Kylmäkompressori jäähdyttää koko ajan täydellä raivolla, lämpötila pitää säätää oikeaksi käsipelillä. Helpoimmin säätö onnistuu siten, että avataan lämmönsäätövipua, jolloin lämmmityslaite nostaa lämpötilaa.

Pahin virhe ilmastoinnin käytössä on se, että sisätilat jäähdytetään liian kylmiksi. Kun kuumaa kesäilmaa jäähdytetään, sen suhteellinen kosteus nousee. Ilmapuhalluksesta tulee kolea kuin lokakuinen myrsky, ja vilustumisvaara piilee. Nyrkkisääntö on se, että mitä korkeampi ulkolämpötila on, sitä korkeammaksi pitää myös sisälämpötila säätää, jotta olo olisi sopiva.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.