Kysymys:

Kerropa,kun saittipalstoilla ovat ihmetelleet uusien VW Golfien, malli 1,4 16v, moottorien "öljyn ulosheitto"-ongelmista talvipakkasilla. Mikä on tämä maahantuojan vastuu ko. tapauksissa ( auto vm.99)? Eikö olisi syytä informoida kaikkia ko. ajopelin omaavia ilmeisestä tyyppiviasta. Olen siitä tiedon saanut saittipalstalta sattumoisin!!!- ei maahantuojalta.

Tapio Ketonen:

Jos autoissa ilmenee tuollaisia ongelmia, niin kyllähän maahantuojan pitäisi tehdä asialle jotakin eikä vain luimistella ja teeskennellä tietämätöntä. Mutta asiaan liittyy niin suuria taloudellisia arvoja, että asiakkaille ei turhaa tietoa jaella.

Esimerkki tästä oli syksyllä 2000 julkaisemamme tieto siitä, että VW Transporter 2.5 TDI -moottoreiden alimittaisin laakerein varustettuja vesipumppuja vaihdetaan takuuna uuteen. Maahantuojan huolto-osasto väitti kysyjille kiven kovaan, että he eivät tiedä asiasta mitään ja että Tuulilasi valehtelee.

Öljyjen ulos heittäminen on valitettavasti ilmiö, joka kiusaa muissakin autoissa kuin vain Golfeissa. Huohotinjärjestelmä on turhan usein sijoitettu liian kylmään paikkaan. Kun huohotuskaasuissa on runsaasti vesihöyryä, se tiivistyy kylmässä letkussa vedeksi, ja vesi taas jäätyy välittömästi. Kun huohotin jäätyy tukkoon, kampikammioon syntyy kova paine, joka alkaa työntää öljyä ulos kaikista mahdollisista raoista. Tässä vaiheessa moottorivaurio on todella lähellä.

Katselin tuossa joitakin keskustelusaitteja, ja sieltä saamani tiedon mukaan sattuneet tapaukset oli kyllä hoidettu asiallisesti. Korjauksena vaivaan huohotinjärjestelmään on asennettu sähköllä toimiva lämmitysvastus.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.