Kysymys:

Kerropa, saanko virittää autooni hydraulisen
käsijarrun takapyörille, jos sille rakentaa
kokonaan erillisen piirin, siis oma sylinteri,
putket, satulat, nesteet ym.? Ainakin yhdessä Teidän
vanhassa jutussa, jossa tehtiin Wartburg
-Quattro, oli tekstin mukaan siihen rakennettu
erillisessä piirissä toimiva hydraulinen käsijarru
laillinen. Jutussa oli vieläpä nelimäntä-jarrut,
jotka olivat eri piirissä samassa satulassa ja
joista toinen pari tehtiin käsijarruksi.
Autorekisterikeskuksesta minulle
sanottiin, ettei se ole laillista. Tahtoisin
kuitenkin rakentaa sen jos se on laillista.

Auto on muuten Lancia Delta hf integrale

Kiitoksia mahdollisista neuvoista!

Tapio Ketonen:

Se Warre-juttu oli kyllä kaikin puolin sellainen, että se sopi lähinnä esimerkiksi tyyliin älkää missään nimessä tehkö näin! Warrea ei ollut edes teoriassa mahdollisuus saada säädösten puitteissa läpi muutoskatsastuksesta.

Rakennemuutoksia suunniteltaessa kannattaa ensiksi tutustua liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta, sen numero on 779/1998. Löydät sen netistä osoitteesta www.finlex.fi, valitse avaussivulta kohta lainsäädäntö. Kirjoita siellä kohtaan hae säädöksen nimellä tai numerolla tuo numero.

Päätös ei mainitse mitään seisontajarrusta. Tiedän, että ainakin takavuosina tuollainen muutos oli mahdollinen, koska kaverini teki takavetoiseen Escortiinsa tuollaisen käsijarrun ja sai auton katsastettuakin. Mielestäni on viisainta, että käyt keskustelemassa asiasta katsastusasemalla. Siellä osataan kertoa, onnistuuko homma ja millä ehdoilla.

Muuten, Autorekisterikeskusta ei ole enää ollut olemassa vuosikausiin. Mm. ajoneuvotekniikan ylimpänä tuomarina toimivan viraston nimi on jo pitkään ollut Ajoneuvohallintokeskus eli AKE, sen nettiosoite on www.ake.fi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.