Kysymys:

Kerropa, onko karjapuskurillinen auto (esim. citymaasturi) turvallisempi nokkakolarissa kuin ilman karjapuskuria oleva? Onko totta, että karjapuskurit ovat joissain maissa kokonaan kielletty? Kysyy Mikko

Tapio Ketonen:

Karjapuskurillinen auto on kolarissa vaarallisempi ainakin jalankulkijoille. Karjapuskurit ovat katoava luonnonvara, sillä ne ovat esimerkiksi citymaastureissa meilläkin kokonaan kiellettyjä. Liikenneministeriön päätös numero 779/1998 sanoo 17. pykälässään seuraavaa:

Puskurit sekä alleajo- ja sivusuojat

1. Auton puskurit saa vaihtaa toisen mallisiksi tai poistaa, jolloin myös mahdolliset terävät kiinnikkeet ja muutostyöstä mahdollisesti aiheutuvat terävät rakennekohdat on poistettava.

2. Autossa vaadittavia alleajo- ja sivusuojia ei saa poistaa.

3. M1- ja N1-luokan ajoneuvojen etupuskurin täydentäminen tai korvaaminen karjapuskurilla on sallittu ainoastaan M1G- ja N1G- luokan ajoneuvoille.

Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA on viime kesänä julkistanut tekemänsä sopimuksen, jonka mukaan sen jäsenet eivät 1.1.2002 alkaen enää asenna eivätkä markkinoi valmistamiinsa M1-luokan autoihin jäykkiä karjapuskureita.

ACEA halusi tällä päätöksellä tulla vastaan EU:n komissiota, joka kantaa huolta autojen törmäysturvallisuudesta. 11. heinäkuuta julkistamassaan ohjelmassa ACEA tähtää virallisesti jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseen, mutta pahat kielet väittävät, että yhdistys teki ehdotuksensa torjuakseen komission kehittelemät rakennevaatimukset, joissa autojen keularakenne määrättäisiin täyttämään tietyt jalankulkijoita törmäyksissä suojaavat vaatimukset.

Asiaan liittyy muitakin "vapaaehtoisia" parannuksia. ABS-jarrut tulevat kaikkiin eurooppalaisiin autoihin viimeistään 1.7.2004 alkaen, ja kaikkiin autoihin tulee ajovaloautomatiikka viimeistään 1.10.2003 aikana. Vuoden 2002 aikana vähintään 90 % yhdistyksen jäsenten tuottamista autoista tulee olemaan varustettu ajovaloautomatiikalla.

M1-luokka tarkoittaa tavallisia henkilöautoja, M1G maastohenkilöautoja. Hyvin monet ns. citymaasturit eivät täytä M1G-luokan vaatimuksia.

Maastohenkilöautolta asetus numero 1256/1992 edellyttää seuraavaa:

12 §. Maastoautot.
1. M(1)-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N(1)-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M(1)G- ja N(1)G-luokka), jos:

a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja

d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:

i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

ii) jättökulma on vähintään 20°;

iii) ylityskulma on vähintään 20°;

iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;

v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja

vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.