Kysymys:

Kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentiksi suositellaan yleensä 110-120 Nm. Toiset sanovat, että pultteja ei saa missään tapauksessa rasvata ja toiset, että kiristysmomentti on määritelty nimenomaan rasvatulle pultille. Miten tämä asia oikein on?

Tapio Ketonen:

Jotkut valmistajat kieltävät pyöränpulttien tai -mutterien rasvaamisen. Muualla tilanne on kuitenkin se, että niitä ei avata ja kiristetä kahta kertaa vuodessa kuten meillä. Itse rasvaan kierteet aina kevyesti.

Rasvatun ja ei-rasvatun pultin kiristysvoiman ero ei mielestäni ole merkittävä, koska tilanteessa ei kuitenkaan olla edes lähellä pulttien lujuusrajoja. Tärkeämpää on muistaa kiristää pultit tai mutterit jonkinlaisen ajomatkan jälkeen.

Alumiinin huonoihin ominaisuuksiin kuuluu, että se ei ole yhtä joustavaa kuin teräs. Teräsvanteen kiinnitys on aina joustava, ja pyörä ei jää löysälle mahdollisesti vanteen ja navan väliin jääneen hiekanmurun jauhaannuttua tomuksi. Alumiinivanne ei jousta samoin, joten jälkikiristys on tarpeen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.