Kysymys:

Nopeuskameralla kuvattaessa näkyy selvästi, että kiihdytysauton rengas "vääntyy" hetkellisesti. Kuinka paljon prosentuaalisesti tämä vääntyminen on renkaat normaalista omasta olotilasta? Ja kuinka monta kertaa kyseisiä takarenkaita voi käyttää uudelleen ennen kuin ne pitää vaihtaa?

Tapio Ketonen:

Normal
0

21

false
false
false

FI
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Normaali taulukko";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Tältä alueelta ei meillä ole omasta takaa juuri mitään tietoa. Niinpä käännyin FHRA:n puoleen. Sieltä Martti Luoso antoi seuraavia vastauksia:

Renkaan (Drag Slicks) vääntymistä on vähän vaikea ilmaista prosenttuaalisesti, mutta varttikierros ei varmaankaan ole kovin kaukana. Rengashan periaatteessa venyy radan pintaan, jolloin saadaan mahdollisimman suuri kontaktipinta.

Top Fuel autoissa (tehot n. 6-7000 hv) näkyy hyvin hidastuksista, että rengas on epämääräisen (kuution) näköinen muodoltaan koko kiihdytyksen ajan, ja renkaan halkaisija kasvaa reilusti . Yli 450 km/h nopeuksissa pyörimisnopeus ja sen myötä renkaan pintaan vaikuttava keskipakovoima on niin kova, että on ollut ongelmia saada rengas kestämään.

Rengaspaineet ovat n. 0.4-0,5 baaria, joka mahdollistaa renkaan venymisen. Näin saadaan maksimaalinen pitoalue.

Käytettävien rengaspaineiden suuruuteen vaikuttaa myös auton paino ja teho. Ns. miedompien ryhmien autoissa, joissa tehot ovat n. 400-500 hv ja painot n. 1600-1700 kiloa, käytetään jopa 1 baarin rengaspaineita.

Kiihdytysrenkaiden käyttöikä on Top Fuel -autoissa n. 20 lähtöä ja miedommissa ryhmissä n. 50-70  lähtö.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.