Kysymys:

olen ostamassa uutta ww golf 1.4tsi gt 140hv. autoa. haluaisin tietää miten teillä mitataan auton kiihtyvyydet 0-100kmh. tässä autossa luvataan 8,8 s mutta teidän uudessa lehdessä oli testauksessa 170hv gt golf josta tehdas lupaa alle 8s. kiihtyvyyttä mutta teidän testissä se oli vain 8,7s. mihin uskoa tehtaan vai teidän tuloksiin? ja mistä nämä isot erot teidän ja tehtaan välillä johtuvat?

Tapio Ketonen:

Mittaamme kiihtyvyydet aivan samanlaisilla välineillä kuin valmistajatkin. Aiemmin käytimme pelkästään Peiseler-mittalaitetta, joka mittaa kuljetun matkan joko auton perään tai kylkeen kiinnitetyn viidennen pyörän avulla. Vaihtoehtoisesti voidaan myös käyttää auton vapaasti pyörivään pyörään kiinnitettävää pyörimisanturia. Se pitää kalibroida aina ennen mittausta, koska renkaiden vierintäkehien pittudet ovat erilaisia.

Nykyisin käytämme entistä useammin Peiselerin asemesta VBOX-laitetta, joka mittaa matkan gps-satelliittien signaaleista. Tämän etuna on helpompi ja nopeampi asennettavuus, auton ulkopuolelle ei tule kuin pieni, katolle asennettava antenni, joka on kooltaan tulitikkurasian luokkaa. Molempien laitteiden tarkkuus on yhtä hyvä eli senttimetrien luokkaa. Peiseler vain tuntuu luotettavammalta, koska sen anturi on yhteydessä tiehen. Satelliittiyhteys voi kärsiä katvekohdissa, joten mittauspaikan pitää olla mahdollisimman avoimessa ympäristössä.

Autossa on kahden hengen miehistö, ja polttonestesäiliö on täynnä. Kiihdytyskokeessa lähdetään liikkeelle siten, että moottoriin laitetaan valmiiksi sopivat kierrokset, yleensä noin 3000 r/min, ja sitten nostetaan kytkin hyvin nopeasti ylös.

Liikkeelle lähdettäessä vetävät pyörät lyövät aluksi tyhjää. Tämä on välttämätöntä siksi, että jollakin tavalla on sovitettava alkuvaiheen pyörintänopeusero vaihteiston sisäänmeno- eli kytkinakselin (0 r/min) ja moottorin välillä. Kytkin ei tätä kestäisi palamatta, joten luiston pitää tapahtua renkaiden ja tien välillä.

Moottorin kierrokset pitää sovittaa kullakin autolla erikseen sopiviksi. Niiden pitää olla sellaiset, että kierrokset pysyvät luiston ajan suunnilleen vakioina. Jos ne laskevat, eli kone nyykähtää, tehokin tippuu, ja tulos jää huonoksi. Jos taas ne lähtevät nousemaan, luisto kestää liian pitkään, ja tällöinkin tulos heikkenee.

Ykkösvaihteella ei yleensä kannata vetää moottoria kovin paljon yli suurimman tehon kierrosten. Kakkosella ja kolmosella sen sijaan kierrokset vedetään hieman yli tuon rajan, mutta ne on kuitenkin jätettävä käyntinopeusrajoittimen rajakierrosten alapuolelle. Vaihtaminen tehdään niin nopeasti kuin osataan, eikä kaasua hellitetä pohjasta vaihtamisen ajaksi.

Kun sopiva lähtötapa on löytynyt, tällä tavalla lähtien tehdään useita ajoja edestakaisin. Kun on saatu riittävä määrä mittauksia, joiden tulokset ovat keskenään lähellä toisiaan, otetaan kahden parhaan eri suuntaan ajetun mittauksen tuloksista keskiarvo.

Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h mitataan siten, että kolmosvaihteella hieman alle 80 km/h polkaistaan kaasu pohjaan, ja kiihdytystä jatketaan, kunnes nopeus ylittää 120 km/h. Jos on tarpeen, kiihdytyksen aikana vaihdetaan neloselle.

Sitkeys mitataan samalla vaihteella, eli nelosella välillä 40-100 km/h ja viitosella 60-120 km/h. Kuusivaihteisissa viitosvaihteella tehdään yleensä nuo molemmat mittaukset.

Eroja valmistajan arvoihin on kumpankin suuntaan. Niille on vaikea löytää yksiselitteistä syytä. Usein maahantuojien esittelyautot ovat kiertäneet monilla käyttäjillä, eikä kuntoa ole joka koeajon jälkeen tutkittu mittalaitteilla. Etenkin ahdetuilla moottoreilla varustetuissa autoissa ero voi johtua myös pienistä eroista ahtopainesäädön toiminnassa.

Myös olosuhteet vaikuttavat. Jos keli on sopivan viileä, moottori saa enemmän happea, jolloin suihkutusjärjestelmä syöttää myös enemmän bensiiniä, ja tämä tuottaa suuremman tehon. Liian kylmä keli kuitenkin lisää kulkuvastuksia, mikä heikentää tuloksia. Ja ehkäpä myös testaajat ovat hieman riskimpiä ja painavampia kuin tehtaiden koeajajat.

Suomessa vallistee uskonnonvapaus, joten uskonasioihin en ota kantaa. Voit siis uskoa ihan mihin itse haluat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.