Kysymys:

Olisiko hydraulisen ohjaustehostimen öljy syytä vaihtaa aika ajoin? Mikä voisi olla yleishyvä vaihtoväli? Kirskunta ohjauksen ääriasennoissa johtunee siitä, että järjestelmässä on ilmaa. Kukaanhan?! ei pidä etupyöriä pitkään tappiin asti käännettyinä, ellei kyseessä ole vanhanaikainen ja rajoitetusti paluutaan tekevä tehostamaton ohjaus tai "täyssähkötehosteinen". Voineeko ilmaa päästä sisään ilman vuotoa? Toki ääntelyyn voi olla muitakin syitä.

Tapio Ketonen:

En usko ilman olevan syypää kirskumiseen. Todennäköisempänä pitäisin pumpun ylipaineventtiiliä. Kun öljyn meno tehostimeen loppuu, paine pumpulla nousee. Lopulta pumpun suojana oleva ohivirtausventtiili alkaa päästää öljyä painepuolelta paluupuolelle. Tämä venttiili on jousikuormitteinen, ja öljyn virtaus venttiilin kautta saa aikaan voimakkaan äänen. Toinen äänilähde voisi olla tehostimen käyttöhihna, jokaalkaa tuossa vaiheessa luistaa. Luistava hihna vinkuu kuin pistettävä sika.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.