Kysymys:

Kaleva-lehden (28.3.) artikkelin mukaan autoalan toivomus on, että autoilun verotus siirtyisi hankinnasta käyttöön. Tämä
mahdollistaisi hintojen laskun ja piristäisi alaa. TM 06/2014 mukaan autojen veroton hintataso Suomessa olisi 5-10 % korkeampi
kuin Saksan hintataso. TM:n taulukon mukaan Focus 1,0 maksaa Saksassa 19420 e ja Suomessa verollisena 21293 e.
Jos uudeksi verottomaksi Suomi-hinnaksi oletaan Saksan hintataso korotettuna 7,5 % saadaan 1,075 * 19420 = 20876.5.
Vanhaan verolliseen hintaan säästöä siis −416.5 e.

Oletetaan uudeksi GPS-kilometriveroksi 4 senttiä per kilometri ja vuotuiseksi ajomääräksi tyypillinen 15 tkm. Polttoaineen hinta pysyy
samana. Vuotuiset ajot maksavat siis 600 e. Kilometrien seurantalaitteen vuokraksi voi olettaa vaikka Jorma Ollilan tarjoamat 10 euroa
kuussa (120 e/v).

Mihin autoalan toiveet uuden veromallin tuomasta myynnin kasvusta perustuvat, koska tavallisissa autoissa hinta-ale on pieni, mutta autoilun
kulut kasvavat samaan aikaan rajusti? Autoiluun käytettävissä oleva rahamäärä pienee huomattavasti ja näivettää autokauppaa entisestään.
Tietysti yo. laskutoimitus voi olla täysin pielessä.

Tapio Ketonen:

Tuskinpa laskutoimitus on pahasti pielessä, vaikken sitä nyt ennätä tarkastaakaan. Käsitykseni on aina ollut, että jos autovero poistettaisiin, siitä seuraisi, että autoilun kustannukset tavalliselle käyttäjälle nousisivat. Varsinkin jos sitä autoveron tuottoa ryhdyttäisiin keräämään käytöstä joko vuosittaisena, kilometripohjaisena tai polttonesteveron muodossa. Koko touhotus autoveron poiston autuudesta perustuu vääriin odotuksiin. Touhulla halutaan vain tehdä vähävaraisten autoilua hankalammaksi, mahdollisesti estää sitä kokonaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.