Kysymys:

Mutta autoissahan on nykyään pakollisena varusteena ajonvakautussydeemit. Jos luistoa on havaittavissa niin ajonvakautus hoitaa tilanteen salaman nopeaan. Taitaa se takapään karkaaminen sateella olla lähinnä teoreettinen tapahtuma. Eihän tuota omaa autoa saa edes peilijäällä lapasesta saati vesiliirtoon. Tuskin neljä pyörää on yht aikaa vesiliirrossa, jos nyt yksikin ja silloin ajoinvakautus estää pyörähtämisen. Pikkasen tuntuu vanhalta ajattelutavalta tuo vesiliirrolla peloittelu ja renkaiden vaihtelu akselilta toiselle. Eihän ne apuvälineet fysiikan lakeja muuta, mutta tuskin nykyauto lapasesta karkaa vesikelillä. Vanhemmat erikseen.

Tapio Ketonen:

Ajonvakautuksen toiminta perustuu siihen, että pyöriä jarrutetaan oikealla hetkellä ja nopeasti. Jos renkaan ja tien välissä ei ole kitkaa vaan vettä, jarruttamisesta ei ole hyötyä, eikä ajonvakautus pysty estämään pyörähtämistä. Elektroniikka ei pysty ylittämään fysiikan lakeja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.