Kysymys:

Moro! Rupesin tässä miettimään miksi autoissa ei ole semmoista turvavarustetta hirvien varalle kuin ns.räjähtävä konepelti? Eli tarkoitan sillä että jos tulisi hirvikolari niin konepelti nousisi noin 60 asteen kulmaan, jolloin hirvi ei tulisi suoraan ohjaamoon vaan pysähtyisi konepeltiin...

Eihän se normaali konepelti tietystikkään kestäisi semmoista iskua, mutta onhan tänä päivänä mahdollista tehdä mitä vain ja mistä vain! Eli onko joku keksinyt tämmöisen vekottimen/turvallisuus hässäkän vai olisiko vain rahan tuhlausta? Eikö silti ihmishenki ole korvaamaton... Ja kaikkihan on mardollista rakentaa vai mitä?

Tapio Ketonen:

Jos iso hirvi tulee vaikkapa satasta ajavan auton eteen, niin törmäys on todella raju. Auto kulkee 27,8 metriä sekunnin aikana, ja konepelti on noin metrin pituinen, monessa autossa paljon lyhyempikin. Hirven ja auton etäisyys vähenee tuon metrin noin 0,03 sekunnissa.

Pystyyn nostettavan lipan pitäisi olla melkoisen tanakkaa ainetta. On toiveajattelua, että koko törmäysvoima voitaisiin ottaa vastaan tuollaisella lipalla, mutta se ehkä olisi mahdollista, että hirven ruho voitaisiin ohjata luistamaan auton tuulilasin yli. Silti olisi haastavaa tekniikkaa saada tuollainen järeä plootu hyppäämään kolmessa sadasosasekunnissa niin paljon ylöspäin, että hirvi ohjautuisi riittävästi ylöspäin.

Tärkein este tällaisen tekniikan kehittämiselle on kuitenkin se, että hirvikolareita ajetaan käytännössä vain Pohjoismaissa. Varmaan niitä ajetaan Venäjälläkin, mutta siellä eivät turvallisuusasiat ole mitenkään etusijalla auton hankinnoissa, paitsi jos asialla ovat mafiapomot. Heitäkin kiinnostaa ennen kaikkea korin panssarointi luoteja vastaan.

Tällainen tekniikka tulisi hyvin kalliiksi, eikä ostajia kuitenkaan olisi riittävästi. Niinpä pelkään pahoin, että tällaista hirvieläinsuojausta ei ainakaan lähivuosina taida tulla markkinoille. Toivottavasti olen väärässä.

Sinänsä tuo ajatus on jo käytössä. Uudessa E-luokan Mersussa konepellin takareuna ponnahtaa viitisen senttiä korkeammalle, jos keulassa olevat tunnistimet havaitsevat törmäyksen. Tällä konepellin takareunan nostolla pyritään lieventämään mahdollisessa törmäyksessä jalankulkijaan, ennen kaikkea hänen päähänsä kohdistuvaa iskua. Mersussa konepelti ponnahtaa jousivoimalla, ja jos kyseessä onkin väärä hälytys, riittää kun pelti nostetaan ylös ja lasketaan takaisin kiinni, mekanismi palautuu alkuperäiseen tilaansa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.