Kysymys:

Sedanit ja farmarit ovat helposti luokitettavissa, mutta mielestäni (viisiovisen) viistoperäisen mallin määritelmä on vähintäänkin epäselvä. Useinhan viisiovista Golfia kutsutaan viistoperäiseksi, vaikkei sen perässä ei ole mielestäni mitään viistoa. Sen sijaan esim. Octaviaa voi todella kutsua viistoperäiseksi. Onko teillä siellä toimituksessa tietoa, onko näille malleille jotkin omat suomenkieliset nimet?

Tapio Ketonen:

Viistoperä on nimenomaan oikea ja virallinen termi, täysin riippumatta siitä, olisiko "pystyperä" tai jokin muu paremmin kuvaava.
Lainataanpa tähän direktiiviä 70/156/ETY:

C KORITYYPIN MÄÄRITELMÄ
(ainoastaan valmiiden/valmistuneiden ajoneuvojen osalta)

Korityyppi liitteessä I, liitteessä III olevan I osan 9.1 kohdassa ja liitteessä IX
olevassa 37 kohdassa ilmoitetaan seuraavin koodein:

1 Henkilöautot (M1)

AA Sedan
ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.1 kohta, mutta
mukaan luettuna myös ajoneuvot, joissa on
enemmän kuin neljä sivuikkunaa
AB Viistoperä
Takalasin käsittävällä peräluukulla varustettu sedan (AA)

AC Station wagon
ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.4 kohta (farmariauto)

AD Coupé
ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.5 kohta

AE Avoauto
ISO:n standardi 3833:1977, 3.1.1.6 kohta

AF Monikäyttöajoneuvo
Muu kuin edellä AA−AE kohdassa mainittu moottoriajoneuvo,
joka on tarkoitettu matkustajien ja
näiden matkatavaroiden tai tavaroiden kuljetukseen
yhdessä tilassa.
Jos kyseinen ajoneuvo kuitenkin
täyttää seuraavat edellytykset:

a) istumapaikkojen lukumäärä kuljettajaa lukuun
ottamatta on enintään kuusi,
”istumapaikan” katsotaan olevan olemassa, jos
ajoneuvo on varustettu ”helposti käytettävissä
olevilla” istuinten kiinnityspisteillä,
’helposti käytettävissä olevilla’ istuinten kiinnityspisteillä
tarkoitetaan niitä kiinnityspisteitä,
joita voidaan käyttää. Jotta kiinnityspisteet
eivät olisi ”helposti käytettävissä”, valmistajan
on fyysisesti estettävä niiden käyttö esimerkiksi
hitsaamalla niiden päälle suojalevyt tai asentamalla
vastaavat pysyvät rakenteet, jotka eivät
ole irrotettavissa tavanomaisesti saatavilla
olevin työkaluin, ja

b) P − (M + N × 68) > N × 68, jossa
P = suurin teknisesti sallittu kuormitettu
massa kg:ina
M = massa ajokunnossa kg:ina
N = istumapaikkojen määrä kuljettajaa
lukuun ottamatta,
ajoneuvoa ei katsota M1-luokan ajoneuvoksi.

Koko direktiivi löytyy täältä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.