Kysymys:

Nythän on niin, että Corolla Versostani (multiple?,  oma suomennos, multipelleily), katoaa vaihteet, sekä manuaalit, että automaatin puoli. Vaiva onneksi esiintyy, vain, kun autoa ”seisottaa” vaikkapa liikennevaloissa. Noloahan se on (ja vaarallista), laittaa hätävilkut päälle, istua autossa, sammuttaa auto ja odotella hetki, jotta vika korjaantuu itsestään ja varsinkin naisautoilijalle, jonka auto on käynnissä. Olen käyttänyt kärryä pikahuollossa ja vika on saatu selville, mutta kun kysyin korjausarviota vaivaan, en saanut.Auton historiasta löytyy n. 34000 km kohdalta mittava (3000€) vaihteiston/kytkimen remontti. Auto ei ollut vielä tuolloin minulla. Autolla on ajettu nyt 83000 km. En ole vienyt kotteroani huoltoon, koska laskun loppusumma arveluttaa, voin vain kuvitella tähtitieteellisiä summia. Yritän kestää häpeän ja soivat torvet, kuin mies. Nyt haluaisin tietää, onko 2004 em. mallissa vaihdelaatikko susien sukua ja että onko korjaamon/merkkihuoltamon pakko antaa korjauskustannusarvio? Ja lisäksi, että mitä mahtaa tarkoittaa ja pitää sisällään ”takuu 100 000 km”?

Tapio Ketonen:

Auton korjaamista ohjaavat kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat yleiset Moottoriajoneuvojen korjausehdot. Niiden mukaan korjauksesta sovitaan aina kirjallisesti, ja korjaamon on annettava korjauksesta hintatieto. Se voi olla hinta-arvio, kiinteä hinta tai enimmäishinta.

Hinta-arviota ei saa ylittää enemmän kuin 15 prosenttia ilman asiakkaan lupaa. Kiinteää hintaa tai enimmäishintaa ei saa ylittää yhtään, ellei asiasta sovita asiakkaan kanssa.

Korjauksissa tulee usein eteen tilanne, jolloin vian todellinen luonne paljastuu vasta korjauksen aikana. Usein käy niinkin, että korjauksen aikana havaitaan vika, joka ei sinänsä vielä ole akuutissa vaiheessa, mutta on taloudellista korjata se samalla, kun paikat ovat auki. Niinpä avoin neuvonpito korjaamon ja asiakkaan välillä on välttämätöntä.

Arvelisin, että jos kerran ongelman syy on selvitetty, niin kyllä merkkikorjaamo myös kertoo, mitä sen korjaaminen tulee maksamaan. Ei muuta kuin sinne työn vastaanottoon ja kertomaan mikä vika autossa on. Kyllä sieltä siten kerrotaan, mitä korjaukselle tulee hintaa.

Eri juttu sitten on, pitääkö pikahuollon analyysi paikkansa. Jos kyseessä on jokin harvinaisempi vika, kyseessä voi olla vain arvaus. Jos taas kyseessä olisi tyypillinen ja usein esiintyvä ongelma, korjaamolla todennäköisesti osataan kertoa hyvinkin tarkkaan, mitä korjaus tule emaksamaan, ja miten pitkään se kestää.

Lähtökohta ei suinkaan ole, että korjaamo aina yrittäisi huijata tai vedättää asiakasta. Korjaamolla on omat kustannuspaineensa, ja kaikille kustannuksille pitää löytää maksaja. Jokainen työ tai toimenpide korjaamolla maksaa, koska asentaja ei tee sitä ilmaiseksi. Asiakas tietenkin on useimmiten sikäli hankalassa asemassa, että hän joutuu vain luottamaan korjaamon edustajan sanaan jonkin korjauksen tarpeellisuudesta.

Valitettavasti nuo uudet hienot järjestelmät kuten Toyotan Multi-Mode-vaihteisto ovat rakenteeltaan monimutkaisia ja lisäävät vikamahdollisuuksia. Kyllähän perinteinen käsin käytettävä vaihteisto ja jalalla poljettava kytkin ovat varmempia, vaikka niihinkin tulee joskus vikoja.

Se, mitä 100 000 kilometrin takuu tarkoittaa, pitää selvittää kyseisen takuun takuuehdoista. Uuden auton ostajalle myönnetty takuu ei enää välttämättä olekaan voimassa, jos auto siirtyy seuraavalle omistajalle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.