Kysymys:

 

Ajelin 54 tiellä Lopella Hämeessä viime kesänä normaalisti. Edessä oli risteys, jossa autot odottivat kääntymistä vasemmalle. Vastaan tuleva liikenne oli kuitenkin sen verran, että päätin ohittaa jonon oikealta, autot olivat sievästi vasemmalla keskiviivan tuntumassa, ja kun tilaakin näytti olevan sopivasti. Hiljentelin nopeutta ja koukkasin asfaltin reunaa hipoen oikealta ohi. Mutta asfaltin reuna oli murtunut (ei siis suora) ja sorastus oli liki 150mm alemmalla tasolla. Oikean puolen renkaat putosivat alas, ja takarengas yritti sitten nousta takaisin asfaltille.  Etupyörä kulki hiukan ulompana, joten siihen ei tullut vauriota. Seurauksena tuli vanteen reunan murtuminen. Rengaskin sitten tyhjeni pikku hiljaa. Vanne meni korjattavaksi. Kustannuksia kertyi 300€ verran.

No postia ELY keskukseen, kuvien kera, sieltä se apu tulee, ajattelin. Kyseessähän on ilmi selvä puute tien kunnossa. Ja ei mitään varoituksia etukäteen.

 Vastauskin tuli liki puolen vuoden päästä Lapin Ely-keskuksesta (HUOM!). Vastaus kuului: Koska Lapin Ely-keskus pitää selvitettynä, että tien kunnossapidossa ei ole laiminlyöty ja näin ollen tienpitoviranomainen ei ole velvollinen korvaamaan vahinkoa.

Ja vielä: Valitusosoite on käräjäoikeus, ei mikään muu. Koska kyseessä ei ole sellainen hallinnollinen ratkaisu, josta voisi valittaa hallintolainkäyttölain mukaisessa järjestyksessä.

 Tuollainen paikka on erityisen vaarallinen kokemattomalle kuljettajalle, ja esim. vaikka moottoripyörälle. Rengas saattaa revetä täydellisesti vasta myöhemminkin, jolloin seuraukset saattavat olla arvaamattomat. Sorsastuksesta on olemassa selvät ohjeet, ei ne salli tuollaisia korkeus eroja.

Tienhoidon tuotekortti 2011, ohjeet ja laatuvaatimukset Valta ja kantateillä, kohta 2.8, sivu 25/41: Sorapiennar saa olla korkeintaan 20mm alempana, kuin ajoradan päällysteen reuna

linkki: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf5/hoidon_tuotekortti2011.pdf

 

 

Tapio Ketonen:

Tuollaisista paikoista on tehty useita kuukauden shokkeja. Jos auton pyörät putoavat asfalttireunukselta, ja kuljettaja alkaa vaistomaisesti kammeta autoa takaisin tielle, tilanne on tosi vaarallinen. Etupyörä kyllä nousee, koska se kääntyy jyrkempään asentoon, mutta takapyörä ei käänny, joten se seuraa reunusta.Nämä tilanteet ovat erityisen vaarallisia talvella, koska reunus ei välttämättä näy lumen alta.

Kun liian jyrkästi käännetty etupyörä sitten nousee reunuksen päälle, auton etupää lähtee heti ohjautumaan pyörien asennon mukaan. Takapyörät sen sijaan pysyvät samassa kohdassa, koska takapyörä ei nouse pienessä kulmassa reunuksen takaa. Lopulta takapyöräkin sitten nousee, mutta tässä vaiheessa auto on jo liiaksi poikittain ja sinkoutumassa tielle kylki edellä. Tässä vaiheessa kukaan ei enää pysty pelastamaan tilannetta.

Ainoa oikea tapa tällaisessa tilanteessa on kääntää ohjaus suoraan tai jopa hieman enemmän reunaan päin ja odottaa, että vastaan tulee paikka, jossa reunus ei enää ole niin korkea, ja ajaa auto vasta sieltä takaisin tielle.

Mutta tässä tapauksessa korvauksen saaminen ei vaikuta todennäköiseltä. Olet ilmeisen tietoisesti ajanut reunaviivan yli, ja siitä on aiheutunut autoosi vaurio. Reunaviiva ohjaa tienkäyttäjiä pysyttelemään sen vasemmalla puolella, itse asiassa auton kuljettaminen sen päällä tai oikealla puolella on kiellettyä.

Tuo viittaamasi linkki eli tienhoidon tuotekortti on Liikenneviraston dokumentti, jossa se opastaa teitä hoitavia urakoitsijoita siitä, millä tavalla virasto haluaa ja itse asiassa vaatii teitä hoidettavan. Siitäkään ei siis mielestäni löydy tukea korvausvaatimuksille, joten omasta pussista tuo jokseenkin varmasti menee, vaikka sen veisi käräjäoikeuteenkin. Siellä voi tulla roimasti lisäkuluja vastapuolen oikeuskulujen muodossa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.