Kysymys:

Muistan lukeneeni joskus takavuosina jutun eräästä jakelukäytössä olleesta Volvosta, jolla oli ajettu reilusti päälle miljoona kilometriä. Jos nyt muistan oikein, kyseisellä Volvolla ajettiin joka päivä (myös viikonloput) yli 700 kilometrin lenkki ja viikonloppuisin vieläpä peräkärryn kanssa. Tästä tulee vuositasolla kunnioitettava 365p * 700km/p = 255500 kilometriä ajoa. Miljoona kilometriä tuli Volvolle täyteen siis neljässä vuodessa. Autolle ajo oli tietenkin siinä mielessä helppoa, että se ajettiin lähes pelkästään lämpimällä moottorilla ja vähillä käynnistyksillä. Ilmeisesti myös pysähdyksiä oli suhteellisen vähän verrattuna vaikkapa taksiautoiluun.

Mikä on Ketosen arvio, kuinka paljon kilometrejä nykyaikaisella autolla (sanotaan vaikka Volvo V70:llä) pystyy ajamaan ennen kuin se on kertakaikkiaan pakko/järkevää vaihtaa pois. Oman käsitykseni mukaan autot nykyään harvemmin hajoavat esimerkiksi moottorin täydelliseen pettämiseen, vaan enemmänkin erilaiset pikkuviat ja iän myötä tulevat ruostevauriot alkavat syödä autoa. Jos kilometrit ajetaan hyvin nopeasti, kuten tässä tapauksessa, esimerkiksi ruoste ei ehdi syödä autoa puhki.

Pienenä juttuvinkkinä Tuulilasille. Aikooko Tuulilasi jossain vaiheessa tehdä juttua tällaisessa käytössä oleviasta autoista, joilla on ajettu hyvin paljon. Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla, minkälaisia vikoja autoihin ilmaantuu ja mitkä ovat autoilun kokonaiskustannukset, kun autolla ajetaan erittäin paljon.

Tapio Ketonen:

Autolla saavutettava ajomäärä riippuu hyvin paljon siitä, miten autoa käytetään ja huolletaan. Aikanaan kuriirikäytössä ja esimerkiksi valokuvavalmistamojen jakelukäytössä olleilla autoilla saavutettiin huimia kilometrimääriä, koska autot pyörivät jatkuvasti. Varmaan tällaista käyttöä on nytkin, vaikka valokuvia ei enää kuljetetakaan jatkuvasti ympäri maata.

Milloin auto sitten on "pakko vaihtaa" pois? Kyllä kait se pakko tulee useimmiten siitä, että omistajaan iskee parantumaton autokuume. Jos autoa on huollettu normaalisti, suuria korjauksia tulee harvemmin eteen. Ja korjaaminen on yleensä edullisempaa kuin uuden ostaminen. Uuden auton vuotuinen arvonalennus on niin suuri, että sillä summalla tekee aika isonkin remontin.

Normaalit huollot eli öljyjen ja suodattimien vaihdot on autolle joka tapauksessa tehtävä, on se sitten vanha tai uusi, ja sama koskee jarrupaloja ja -levyjä. Jarrunestekin pitää uusia säännöllisesti. Kilometrien myötä joudutaan vaihtamaan pyöränlaakereita, pyöräntuennan heloja ja niveliä sekä mahdollisesti vetoakselien niveliä.

Myös tuulilaseja ja ajovaloja joudutaan uusimaan, koska tiellä sinkoilevat hiekkajyvät hankaavat niitä harmaiksi. Myös maalipinta kärsii tästä samasta syystä ja voi vaatia pientä korjailua. Säännöllinen pesu ja maalipinnan vahaus pitävät pintaruosteen loitolla, ja uutena tehdystä ruosteenestokäsittelystä on iloa siinä vaiheessa, kun autolle tulee ikää yli kymmenen vuotta.

Voimansiirron öljyn kerrotaan kestävän koko vaihteiston käyttöiän, ja tottahan se on, mutta käyttöikä tulee aika lailla pitemmäksi, jos vaihteistoöljyt vaihtaa silloin tällöin. Se vain on hieman hankalampaa, sillä usein vaihteistosta on jätetty öljynpoistotulppa kokonaan pois. Joudutaan siis imuhommiin.

En pidä mitenkään mahdottomana, että autolla ajetaan reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä 15 vuoden aikana ilman mitään suuria korjauksia ja ongelmia. Jos ajetaan paljon ja pitkiä matkoja, päästään varmasti suurempiinkin ajomääriin, mutta huonolla hoidolla auton saa loppumaan aiemminkin. Mitään täsmällisempää on mahdoton sanoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.