Kysymys:

Monet automaattivaihteistot ovat käsittääkseni "oppivia", eli älyboksi tunnistaa kuljettajan ajotavan ja säätelee vaihteiden vaihtorytmiä sen mukaan.

Pari kertaa olen autossani havainnut pientä vaihteiston toiminnan epäjohdonmukaisuutta. Kun ajoin satoja kilometrejä matka-ajoa suurimmalla vaihteella ja sen jälkeen siirryin taajamaan, auto ei meinannut millään uskoa, että nyt ajetaan viittäkymppiä: vaihteisto yritti koko ajan laittaa suurinta vaihdetta pesään, vaikka vauhti ei siihen aivan riittänyt. Tuloksena oli nykivää menoa 5- ja 6-vaihteen välillä, joka korjaantui vasta, kun pääsin taajaman jälkeen polkaisemaan kaasua vähän reippaammin ja kiihdyttämään matkavauhtiin. Toisen kerran koin hetken aikaa pientä nykimistä ja töksäyttelevää vaihteidenvaihtoa, kun siirryin upottavan märältä, kelirikon runtelemalta soratieltä sileälle asfalttibaanalle.

Olen ajanut autollani lähes 40 000 km, eikä vaihteiston nykimistä ole ollut kuin pari kertaa ja se on mennyt nopeasti ohi. Kiinnostaa kuitenkin, miten nopeasti automaattivaihteisto yleensä oppii kuskin tavoille. Kun ajorytmi vaihtuu yhtäkkiä täysin toisenlaiseksi, kauanko laatikolta menee uuden rytmin omaksumiseen? Kyseessä on siis perinteinen momentinmuuntimellinen "iso" automaattiloota, joka on tehty kestämään yli 330 hepan tehot ja 450 Nm:n vääntö. Sama oppimisominaisuus lienee myös kaksoiskytkinvaihteistoissa?

Tapio Ketonen:

Tuo "liian" suuren vaihteen tarjoaminen on nykyisin sellainen sisään rakennettu ominaisuus, koska aina lähtökohtana on mahdollisimman pienen kulutuksen saaminen.

Yleensä valmistajat eivät anna selvää vastausta tuohon oppimisaikaan. Enemmän erilaisilla automaateilla ajavien kollegoiden kokemusten mukaan täysi sopeutuminen uuden kuskin ajotavoille vaatii runsaasti aikaa. He ovat yleensä ohittaneet tuon liian suurten vaihteiden ongelman kytkemällä vaihteiston S eli Sport-asentoon. Noissa oppimisajoissa taitaa kuitenkin olla suuria eroja.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.