Kysymys:

Kavereiden kanssa tuli puhetta siitä, kuinka nopeasti auton starttaamisesta johtuva virtahävikki akusta korvautuu. Ymmärtäisin tämän riippuvan ainakin jonkin verran siitä, onko auto ja akku kylmä. Jos oletetaan, että auto on lämpimässä hallissa, niin kuinka nopeasta (suurinpiirtein) käynnistyksen aiheuttama virtahävikki korvautuu auton käynnistyttyä?

Toinen samaan aihepiiriin kuuluva kysymys. Latautuuko akku yhtä nopeasti riippumatta siitä, ajaako autolla vai seisooko auto tyhjäkäynnillä paikoillaan?

Tapio Ketonen:

Akun latautuminen tapahtuu aivan samalla nopeudella riippumatta siitä kulkeeko auto vai onko se paikoillaan.

Lämpötila vaikuttaa oleellisesti akun kykyyn ottaa varausta vastaan. Jos lämpötila on vaikkapa -30 astetta, akku ottaa ensimmäisten 5-10 minuutin jälkeen virtaa vastaan enää vähän, suuruusluokkaa 1 ampeeri. Tällä vauhdilla käynnistyksen kuluttaman virran saaminen akkuun takaisin kestää tosi pitkään. Jos akusta otetaan virtaa keskimäärin 150 ampeeria vaikkapa vain 10 sekuntia, tämä virtamäärä palautuu akkuun 1 ampeerin latausvirralla noin 25 minuutin aikana. Laskelma on karkea eikä huomioi häviöitä, jotka heikentävät hyötysuhdetta.

Jos lämpötila on parissakymmenessä asteessa, virta kelpaa akulle paljon paremmin. Aivan hihasta ravistaen käynnistykseen käytetty virta voisi palautua kymmenessä minuutissa. Lämpimällä kelillä käynnistäminen kuluttaa vähemmän sähköä, joten tästäkin syystä virta palautuu akkuun merkittävästi nopeammin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.