Kysymys:

Kummastusta herättää, että esim Volkswagenilla on mallistossaan päällekkäisiä automalleja eri markkinoille. Esim Brasiliassa on saatavilla sekä Poloa että lähes yhtä pientä, tai pienempää Fox mallia. Onko Brasilian markkina niin suuri että kahden kilpailevan mallin ylläpito kannattaa? Miksi ja kenen päätöksellä Suomeen tuodaan nimenomaan Poloa, eikä Foxia? Kun muutamia Fox merkinnällä varustettuja volkkareita kumminkin Suomenkin liikenteessä näkee, niin onkohan mallia joskus erehdyksessä tuotu Suomeenkin, vai onko kysymyksessä käytettynä maahantuoduista yksilöistä? Myös Combi-nimen saanutta vanhaa kunnon hippi Kleinbussia näkyy Brasiliassa edelleen olevan saatavilla, vaikkei sitä Suomesta saa ostaa.

Missähän maailmalla on sellainen tukku josta näitä maahantuojien hylkäämiä, koetellulla ja luotettavalla tekniikalla varustettuja auoja voisi Suomeenkin uutena ostaa? Miten takuut toimivat tälläisissa ulkomailta Suomeen rekisteröidyissä uusissa autoissa? Miten maahantuotaviin automalleihin voi kulutta vaikuttaa? Päättääkö maahantuotavista / -vietävistä malleista  tehdas, maahantuoja, vai eu-säännökset?

Myös mm. Suzukilla ja muillakin valmistajilla näkyy tuotannossa maailmalla olevan monia kiinnostavia, Suomessakin käytettäväksi soveltuvia malleja, joita kuitenkaan ei voi täällä toimivista kaupoista ostaa. Millaisia toimia tuollaisen ohjelmaan kuulumattomien mallien tilaus ja maahantuonti yksityiseltä kuluttajalta vaatisi?

Tapio Ketonen:

Ensi kädessä autonvalmistaja päättää, mitä malleja se myy missäkin päin maailmaa. Kun tämä päätös on tehty, seuraava vaihe on tehdä automallista sellainen, että se täyttää tuolla halutulla markkina-alueella voimassa olevat ajoneuvotekniset määräykset.

Esimerkiksi tuo mainittu hippibussi eli Volkswagen T2 ei enää täytä ETA-alueella voimassa olevia ajoneuvomääräyksiä. Auto tarvitsisi suuren määrän muutoksia. Kuitenkaan auton ennustettavissa oleva menekki Euroopassa ei ole niin suuri, että noita muutoksia kannattaisi tehdä.

Kaupallisen toiminnan lähtökohta on aina se, että toiminta on riittävän hyvin kannattavaa. Valmistaja ja maahantuoja arvioivat yhdessä, millaiset menestymisen mahdollisuudet milläkin mallilla on. Jokaisen automallin tuominen markkinoille on suurenpuoleinen investointi. Jos kauppa ei käykään, niin homma menee tappiolle.

Brasilia on paitsi maailman neljänneksi suurin myös aivan omanlaisensa markkina-alue. Siellä ostetaan pääasiassa omassa maassa valmistettuja autoja, tuontiautot ovat tuontirajoitusten takia erittäin harvinaisia. Brasilian markkinoilla on useimmilla valmistajilla aivan omia malleja, niitä tosin myydään myös muihin Etelä-Amerikan maihin.

Viime vuonna Brasiliassa myytiin 2 307 808 henkilöautoa, 535 727 kevyttä tavara-autoa, 134 745 kuorma-autoa ja 28 726 linja-autoa. Kevyiden ajoneuvojen myynti kasvoi 10,6 % edellisvuodesta, mutta kuorma-autojen myynti laski 20,2 % ja bussien 16,9 %. Uusista autoista 87 % oli flexifuel-autoja eli E85:llä kulkevia. Pelkkiä bensiinikäyttöisiä oli7,5 % ja dieseleitä 5,4 %. Tiedot ovat peräisin Anfavean (Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores) tilastosivuilta, jotka löytyvät osoitteesta

http://www.anfavea.com.br/carta.html

Suora linkki vuoden 2012 tilastoihin:

http://www.anfavea.com.br/cartas/Carta320.pdf

Eurooppaankin on brasilialaisia automalleja yritetty tuoda aina silloin tällöin, mutta tulokset eivät ole olleet kovin lupaavia. Jo 80-luvun alussa Volkswagen toi Suomeen kokeiltavaksi pari VW Gol -autoa, mutta niistä ei kuulunut myöhemmin mitään.

Seuraava yritys olivat 80-luvun puolivälissä Ford Escort LX -mallit. Kori oli saman näköinen kuin eurooppalaisissa etuveto-Escorteissa, mutta moottori oli Brasilian Renaultin peruja. Kokemukset autoista olivat surkeita. Volkswagen yritti tuoda myös kuorma-autoja Eurooppaan, mutta sekin loppui hyvin pian. Yleisesti on näyttänyt siltä, että brasilialaisautojen laatutaso ei ole riittänyt eurooppalaisille ostajille.

VW Foxia myytiin vuoteen 2011 saakka Saksassakin, mutta sen korvasi VW Up! vuoden 2011 lopussa. Se tuotiin keväällä 2005 korvaamaan Volkswagen Lupoa VW:n pienimpänä ja halvimpana mallina. Suomeen sitä ei ole tuotu, mutta muutttoautoina ja miksei muutenkin käytettyjä on tänne muutamia tullut.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.