Kysymys:

Edellinen kysymykseni liittyi ajonvakautukseen ja sen mahdollisiin haittapuoliin. Ketonen ei keksinyt mitään muuta haittaa kuin autojen hinnan nousun, mutta jokunen kommentoija lisäsi haittapuoliin vielä jarrujen (tai tarkemmin kai jarrupalojen) kulumisen. Luistonesto ja ajonvakautushan käyttävät auton jarruja pyörän ja auton luiston hallintaan. Jaan kysymykseni kahteen osaan ja käsittelen ensin ajonvakautusta.

1. Ajonvakautus toimii siten, että se jarruttaa tarpeen mukaan yhtä tai useampaa rengasta autossa, jotta estettäisiin auton luisto tai pyörähtäminen. Tämä jarruttaminen tietenkin teoriassa jonkin verran kuluttaa jarrupaloja, mutta lieneekö sillä mitään merkitystä. Omassa normiajossani ajonvakautuksen merkkivalo joskus vähän vilkahtaa, lähinnä risteyksissä ja joskus liikenneympyröissä, mutta kyllä ne jarrutukset ajanvakautuksen osalta hyvin vähiin jäävät verrattuna normaalijarrutuksiin. Eri asia tietenkin on, jos autolla revitellään ja ajetaan esimerkiksi mutkaisella jääradalla niin, että ajonvakautus on koko ajan töissä. Tämä tuskin on edes nopein tapa ajaa jäärataa ympäri ja toisaalta tuollainen revittely kuluttaa autoa joka tapauksessa. Kuluttaako ajonvakautus Ketosen mielestä jarruja millään tavalla merkittävästi?

2. Luistoneston väitettiin niin ikään kuluttavan jarruja. Luistonestolla tarkoitan tässä järjestelmää, joka estää pyöriä sutimasta. Ensin kysymys luistonestosta sinänsä. Toimivatko kaikki luistonestot todella jarruttamalla vetäviä pyöriä jarrulla? Eikö ainakin osa toimi tavalla tai toisella niin, että ne vain leikkaavat moottorin tehoa? Jos nyt oletetaan, että luistonesto toimisi yksinkertaisesti jarruttamalla pyöriä, niin mahtaako se siltikään kovin paljon syödä jarrupaloja. Tietenkin "lämä tiskiin" tyylinen ajotyyli saattaa tällöin jonkin verran syödä jarruja. Joskin jarrujen kulumisen vaihtoehtona lienee renkaiden kuluminen niiden sutiessa.

Tapio Ketonen:

Jos ajo on päätöntä kaahailua, se kuluttaa kaikkea eli renkaita, jarruja ja polttonestettä. Näin käy riippumatta siitä, onko autossa ajonvakautus tai luistonesto vai ei. Normaalille eli täysipäiselle kuskille näilstä ei muodostu minkäänlaista ongelmaa. Olen toki nähnyt, miten jonkun hurjapään jäljiltä suuritehoisen etuvetoisen auton etujarrut savuavat, kun kaahari on vedätellyt oikein sydämen kyllyydestä riuhtoen

Sekä ajonvakautus että luistonesto toimivat pääasiassa niin, että auton pyöriä jarrutetaan automaattisesti. Se on nopein tapa lopettaa sekä auton pyörähtäminen että vetävien pyörien sutiminen. Vasta tämän jälkeen menoa hillitään tehoa säätämällä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.