Kysymys:

Vielä tuosta EU-kulutusarvon määrittämisestä. Kun testiä tehtäessä auto on alustadynamometrillä, esimerkiksi ilmanvastustieto kait syötetään mittauslaitteistolle autonvalmistajan ilmoituksen perusteella. Mutta mites muut ajovastukset? Ja esimerkiksi: ilmoittaako valmistaja renkaiden vierintävastuksen vai onko vierintävastus riippuvainen renkaista, jotka testiautossa ovat testeushetkellä? Voiko valmistaja manipuloida tulosta valitsemalla testiin vapaasti renkaiden profiilin ja vierintävastusominaisuudet?

Tapio Ketonen:

Vierintävastus hoituu renkailla, mutta muut ajovastukset sekä auton massa syötetään laitteistoon. Renkaat saavat olla sellaiset, jotka autoon normaalisti voidaan tilata. Ne tosin saavat olla kuluneet, mikä hieman vähentää kulutusta. Käytännössä kannattaa valita mahdollisimman kapeat renkaat, ne rullaavat herkemmin.

Renkaiden välisten erojen vaikutus on pieni, joten manipuloinnilla ei saavuteta kovin tuntuvaa etua. Kannattaa muistaa sekin, että eri maiden ajoneuvohallinnot saattavat ottaa automallin tarkistusmittaukseen, ja jos tällöin kulutus kasvaa tuntuvasti hyväksymistesteissä mitattuja korkeammaksi, silloin valmistaja tai maahantuoja on pulassa. Ilmoitetun kulutusarvon ylittäminen voi pahimmillaan johtaa jopa tyypihyväksynnän peruuttamiseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.