Kysymys:

Olen omistanut useita autoja, joista osa on ollut uudesta asti Suomessa ja osa tuotu käytettynä Saksasta. Näissä ns. tuontiautoissa on yleensä paremmat varusteet kuin vastaavan merkkisissä ja mallisissa Suomi-autoissa, mutta hieman epäilyttää se, miten paljon vapaiden nopeuksien Autobahneilla ajo kuluttaa autoja? Eli kun autolla pääsee ajamaan tuhatta ja sataa, kuluuko se nopeammin kuin Suomessa, jossa körötellään maanteitä pääosin 80-90 km/h nopeuksilla? Voisi kuvitella, että esimerkiksi auton jäähdytysjärjestelmä, venttiilikannen tiiviste ja muut sellaiset osat joutuvat koville, kun autolla ajetaan rajoitinta vasten hetkittäin jopa 250 km/h.

Tapio Ketonen:

Moottori ja voimansiirto joutuvat tietenkin kovemmalle, koska kovaa ajettaessa käytetään enemmän tehoa. Tällä ei kuitenkana ole käyttöikään mitään käytännön vaikutusta, kyllähän paikat mitoitetaan kestämään moottorin teho. Paljon enemmän autoa voidaan rasittaa raa'alla ja repivällä käytöllä, kytkemällä pieniä vaihteita päälle kovassa nopeudessa ja niin edelleen.

Toki kova ajo kuluttaa myös jarruja, sillä useinhan siihen liittyy tiukkoja ja pitkiä jarrutuksia, joihin Suomen nopeuksilla ei millään päästä.

Venttiilikannen tiiviste ei kärsi mitenkään nopeasta ajosta, kovemmalla ovat ovitiivisteet. Sama koskee kannentiivistettä. Jäähdytysjärjestelmä pitää mitoittaa siten, että se pystyy siirtämään moottorista liian lämmön pois siinäkin tapauksessa, että moottorista otetaan täyttä tehoa vaikkapa tuntikausia.

Ainoa kovan ajon ongelma on, että jos turbomoottorilla varustetulla autolla ajetaan ensin pitempään, ja sitten kurvataan renkaat savuten moottoritien varteen kahville, ja auto jää kuppilan pihaan seisomaan tulikuuma turbo naksahdellen, niin taatusti ei turbo tykkää hyvää. Turbon voitelu kärsii akselille karstaksi palavasta öljystä, ja tämä lyhentää sen käyttöikää.

Saksasta tuotujen autojen paras ominaisuus on korin yleensä erinomainen kunto. Siellä ei käytännössä lainkaan jouduta ajamaan soratiellä, ja tämän ansiosta alustan maalipinta pysyy ehyenä. Maalikerroksen rikkoutuminen päästää kosteuden pureutumaan peltiin, ja siitä se ruostuminen pääsee vauhtiin. Suomessa alustan suojaaminen ruosteenestoaineella on tämän takia välttämätöntä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.