Kysymys:

Olen juuri käynyt kuljettajan ammattipätevyyden jatkokoulutuksen vuoksi tieturva ja työturvallisuus kurssipäivillä. Tämä peräänajo ja turvaväli asia oli sielläkin tärkeä puheenaihe. Vaikka jutussa ei siitä mainitakaan, kuvassa näkyy kääntyvän Vectran etupyörä valmiiksi vasemmalle käännettynä. Jos kääntäminen olisi aloitettu vasta kun lähdetään liikkeelle ei auton törmääminen vastaantulijaan olisi ollut yhtä todennäköistä kuin nyt. Koulutuksissa puhuttiin myös onnettomuuspaikalle pysäyttämisestä. Renkaat tulisi kääntää osoittamaan loivasti oikealle / suuntaan pois päin edessä olevista esteistä/henkilöistä, seisontajarru päällä. Muutenkin ruuhkassa, tietyön vuoksi jonottaessa pitäisi jättää väliä edellä olevaan.
Tämä olisi tosin old schoolia, jo viime vuosituhannella tiedossa ollutta ennakoivaa ajamista, jonka ymmärtäminen tuntuu olevan edelleen ongelmallista. Samoin turvaväli pitäisi ymmärtää käytännössä. Itse käytän valopylväitä apuna, yksi pylväsväli on yleensä n. 50 m, joten yli 80 alueella vähintään 2 pylväsväliä edellä ajavaan. Painavalla ajoneuvolla vähintään kolme, 150 metriä. Harvoin näkee.
Ihmettelen sitäkin että moottoritiellä vasemman puoleisella (ns. ohituskaistalla) pidetään kovempaa vauhtia ja lyhyempiä välejä kuin ohitettavalla kaistalla. Outoa touhua.
PItääkö odottaa itseohjautuvia autoja vai ottavatko kuljettajat itse homman haltuun?

Tapio Ketonen:

Shokissa oleva piirros on aina taiteilijan näkemys, eikä siinä näkyvästä Vectran pyörien asennosta voi vetää johtopäätöksiä. Käytettävissäni olevista esitutkintamateriaaln kuvissa pyörät osoittavat likimain suoraan, mutta siitäkään ei voi vetää pitemmälle meneviä johtopäätöksiä, koskaauton keula on todella pahasti kasassa. Näyttäisi siltä, että Vectra on odottanut kääntymisvuoroa sen verran ennen risteystä, ettei pyöriä vielä ole tarvinnut kääntää ainakaan kovin paljon.

Esittämäsi ajatus odottelusta pyörät suorassa tai jopa toiseen suuntaan käännettyinä on hyvä, ja sillä varmaankin olisi lievennetty monessa tapauksessa peräänajon seurauksia. On vain kovin inhimillistä, ettei tähän itse asiassa selvään asiaan tulla kiinnittäneeksi huomiota.

Riittävän välimatkan säilyttäminen ei ole kovin helppoa, tuo käyttämäsi pylväskikka on hyvä apuväline tähän. Riittävä etäisyys edellä ajavaan on tärkeä turvatekijä, mutta vähintään yhtä tärkeää on olla koko ajan tietoinen siitä, mitä edellä ajavan auton kuljettaja milloinkin tekee.

Peräänajotilanteista juuri tuossa shokissa kuvattu on se kaikkein pahin, eli takaa tuleva ei olekaan ajoissa havainnut, että edessä oleva auto onkin pysähtynyt. Tästä seuraa useimmiten rumaa jälkeä. Liian lyhyistä ajoväleistä seuraa useimmiten vain peltiromua ja muovinkappaleita, vaikka toki vaarana on aina, että jompikumpi osapuoli sinkoutuu päin jotakin muuta autoa, pahimmillaan vastaantulijaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.